Drámai mértékben zsugorodott az európai autópiac
A személyautók európai piaca 17,2 százalékkal esett vissza ez év első negyedében az egy évvel korábbihoz képest - jelentette be az ACEA autóipari szövetség. A 9 százalékos zsugorodás azonban nagy eltéréseket takar: legnagyobb mértékben, közel 40 százalékkal Németországban nőttek az autóeladások márciusban a roncsprémiumnak köszönhetően, de ez nem tudta ellensúlyozni a Nagy-Britanniában és Spanyolországban bekövetkezett 30,5, illetve 38,7 százalékos visszaesést. Franciaországban is csak 8 százalékkal, Olaszországban pedig mindössze 0,2 százalékkal nőttek az eladások.
Mindamellett elemzők rámutatnak: bár a csereprogram jelentős lökést adott a vásárlásoknak Európa-szerte, s megakadályozta a jelentősebb visszaesést, a fogyasztói bizalom változatlanul gyenge, visszafogott a hitelfolyósítás. Tulajdonképpen csak előrehozott vásárlásokról van szó, az év hátralévő részében gyengén fog alakulni az értékesítés, még akkor is, ha a gazdaságok fellendülnek.
Az egyes márkákat tekintve a Fiat szerepelt a legjobban, a jelentősebb gyártók közül egyedül az olasz autógyár tudta növelni eladásait, márciusban 14 százalékkal a kis, környezetbarát autók iránt való kereslet élénkülésének köszönhetően. A General Motors európai érdekeltsége 20 százalékos csökkenést szenvedett el márciusban, az Opel és angliai testvére, a Vauxhall ugyanennyivel esett vissza, a Sabnál 48 százalékos csökkenést regisztráltak. A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen eladásai mindössze 0,3 százalékkal mérséklődtek csoportszinten, míg a vezető modelleknél 1,6 százalékos növekedést tapasztaltak. A Toyota 11,9 százalékkal, a Renault 10,9 százalékkal, a Peugeot Citroen 9,1 százalékkal, a Ford 7,7 százalékkal esett vissza.
Az Európai Unió tagországaiban - plussz Svájcban és Norvégiában - 1,51 millió autót adtak el márciusban, egy évvel korábban 1,66 milliót. Az idei első negyedben 3,44 millió új autó kelt el, egy évvel korábban 4,15 millió.