Drágulnak az alig használt autók
Az új autók eladásának 2009 óta tartó mélyrepülése miatt alig 9 ezer háromévesnél fiatalabb személyautó közül válogathatnak az érdeklődők a tavalyelőtti csaknem 20 ezer helyett - közölte a Használtautó.hu internetes szakportál szerdán.
Az elemzés szerint 2008-ig évi 160-180 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ez 2009-ben 60 ezerre zuhant. A mélypontot a 2010-es év jelentette, amikor 43 ezer új autót adtak el. A forgalom azóta sem emelkedett vissza a válság előtti harmadára sem.
A gazdasági körülmények miatt mind a magánszemélyek, mind a flottákat üzemeltető cégek igyekeznek kitolni az autók cseréjét, amelyek így 4-5 éves koruk előtt egyre ritkábban jelennek meg a kínálatban - idézi a közlemény Szemes Árpádot, a Használtautó.hu ügyvezetőjét.
Az újszerű autók kínálatának visszaesése súlyosan érinti az autókereskedéseket is, amelyek beszámítási akcióikban kénytelenek folyamatosan nyitni az idősebb autók felé. A használtautó-kereskedők közül is sokan azért kerültek nehéz helyzetbe vagy szűntek meg az elmúlt időszakban, mert éppen a legkedvezőbb árrést biztosító kategória tűnt el szinte teljesen a palettáról - közölte a Használtautó.hu.
A hiányzó belföldi kínálatot részben pótolhatja a használtautó-import, de a vásárlók itt is egyre nehezebben találnak megfelelő kocsit. Az autóipar teljesítményét fenntartani hivatott sikeres roncsautó-programok ugyanis szinte mindenütt lezárultak 2009-ben, ami Nyugat-Európában is az új autók eladásának zuhanását okozta az elmúlt években.
A kínálat szűkülése jelentős áremelkedést okozott: miközben az idősebb személykocsiknál az elmúlt két évben mérsékelt árnövekedés vagy inkább stagnálás volt a jellemző, a három év alatti, eladásra kínált autók átlagára a Használtautó.hu portálon csaknem 30 százalékkal emelkedett. Ezalatt az új autók ára alig változott.
A drágulás miatt a márkák jelentős részénél csökken az új és használt autók ára közötti különbség, ami a vevők egy részét az újautó-piacra terelheti. Ezt az is megkönnyíti, hogy a szalonok már nemcsak szolgáltatásban és extrákban licitálnak egymásra, hanem árban is jelentősen engednek, egyes autók esetében a listaárhoz képest akár 25 százalékos kedvezményt is kínálnak - közölte a szakportál.