Elfogadták az új sarcot: még drágább a biztosítás
A parlament 248 igen szavazattal, 83 „nem” ellenében elfogadta a biztosítási adó jövő januári bevezetéséről szóló törvényjavaslatot. Ennek értelmében 2013-tól, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításból (kgfb) már ismert módon fizetni kell a casco, valamint a vagyon- és balesetbiztosítások után is. Míg a kgfb-nél az adó mértéke a biztosítás díjának 30 százaléka, addig a cascónál a plusz teher 15, míg a vagyon- és balesetbiztosításoknál tíz százalék lesz.
Továbbra sem kell adót fizetni az életbiztosítások és a mezőgazdasági biztosítások után. Az indok mindkét esetben ugyanaz: az öngondoskodás erősítése, utóbbihoz ráadásul az állam támogatást is nyújt. Nem terheli adó a viszontbiztosításokat sem, mivel a viszontbiztosításba adott állomány után az adót egyszer már megfizette az eredeti biztosító.
A biztosítási adóhoz azonban így is szinte mindenkinek „szerencséje” lesz. A vagyonbiztosítások közé tartoznak egyebek mellett a lakásbiztosítás, melyből jelenleg 3,1 milliót kezelnek a biztosítók, vagyis a 4,2 millió magyar háztartás döntő többségét érinti az új adó bevezetése. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint a lakásbiztosítások éves átlagdíja 28 ezer forint, vagyis az erre kivetett új adó évi 2800 forint pluszterhet jelent az érintetteknek.
Cascoszerződésből közel 800 ezer van, s bár arról nincs adat, hogy ebből mennyi a lakossági és mennyi a céges, de az biztos, hogy az ezek után kivetett adó is sokaknak fájni fog. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének statisztikája szerint az átlagdíj évi 92 ezer forint volt 2011-ben. Ez azt jelenti, hogy egy átlag autósnak a biztosítási adó közel 14 ezer forintot jelent évente, ennyivel kell többet fizetnie a casco után.
Egyáltalán nem biztos azonban, hogy a terhek ennyivel nőnek majd. A kgfb-szerződések után kivetett baleseti adót a biztosítók teljesen lenyelték, a kgfb átlagdíját a tavalyi kampányban annyival csökkentették, hogy az ellensúlyozza az új terhet. A lakásbiztosítások és a casco piacát is évek óta kemény árverseny jellemzi, így elképzelhető, hogy a biztosítók legalább részben, például az új ügyfelek esetében átvállalják a költséget, de teljesen biztosan nem fogják benyelni.
Az eredeti tervek szerint a biztosítási adó felváltotta volna a kgfb-szerződések után idén január óta fizetendő baleseti adót, bár az említett 30 százalékos mérték nem változott volna. Ezt végül elvetették, az indoklás szerint azért, mert a biztosítók kiépítették a baleseti adó informatikai rendszerét, amely jól működik, és a változás több hátránnyal járna, mint amennyi előny a baleseti adó megszüntetése miatt várható. Problémát okozott volna a már beszedett, de visszajáró baleseti adó elszámolása.
A biztosítási adó kivált két közterhet: a biztosítókat terhelő különadót és a tűzvédelmi hozzájárulást. Az új teher azonban így is összességében 52,5 milliárd forint tehernövekedést jelent a biztosítási szektornak, amely a tavalyi évet 15 milliárdos adózott nyereséggel zárta, vagyis nincs mozgástere ahhoz, hogy benyelje ezt az extra költséget, így szinte biztosan kénytelen lesz továbbhárítani azt ügyfeleire. A biztosítási adó alanya amúgy a biztosító (szemben a baleseti adóval, melyet „csak” beszednek a biztosítók), ám semmi sem tiltja, hogy ráterheljék azt az ügyfelekre.
A Mabisz közleménye szerint a biztosítók tudomásul veszik, hogy az ország nehéz helyzetben van, így most is, ahogy korábban is, részt vállalnak a terhek viselésében. Ugyanakkor tény, hogy a jövő évtől bevezetendő biztosítási adó súlyos teher a szektor számára – különösen, mivel a piac már évek óta folyamatosan szűkül – hívja fel a figyelmet a szervezet. Az adó bevezetése a vagyonbiztosításokat érinti, s a szövetség reméli, hogy az nem okoz majd zavarokat a piacon. Különösen fontosnak tartják a biztosítók, hogy a biztosítások elterjedtsége – penetrációja – ne csökkenjen.
A kormánnyal folytatott tárgyalások során az eredeti jogszabálytervezethez képest történt néhány, mind az ügyfelek, mind a biztosítók számára kedvező módosítás is a jogszabályban. A tavaly bevezetett baleseti adó fenntartása például közel 4 millió autós számára jelent könnyebbséget, illetve előz meg jelentős kényelmetlenséget.
Jó hír, hogy a mezőgazdasági biztosítások mentesülhetnek a biztosítási adó alól, így nem „vész el” a mezőgazdasági biztosítások frissen bevezetett állami támogatása. Ez különösen fontos, mivel tudvalévő, hogy a gazdaság kiemelt jelentőségű területéről van szó – olvasható a Mabisz közleményében.