Drágább lett az M3-as

Menet közben megdrágult az M3-as autópálya: a sztráda Nyíregyháza és Vásárosnamény között két ütemben épülő 45,7 kilométerének támogatási keretét a kormány hétmilliárd forinttal megfejelte. A többlet feléről lehet tudni, mire kell, másik részének felhasználását mindenki csak találgathatja.

A keddi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 62,4 milliárd forint helyett 69,4 milliárd forint támogatást biztosít a közlekedési operatív program keretéből az M3-as Nyíregyháza–Vásárosnamény közti szakaszának megépítésére. A határozatból nem derül ki, hogy a pluszforrásra miért van szükség. Valószínű azonban, hogy a sztráda előkészítő munkáira, a területszerzésre, a leletmentésre, a tervezésre kiállított számlák együttesen sokmilliárd forintos végösszege utólag érdemben már nem módosul, az útépítés ellenben drágulhatott.

A hétmilliárd forintos kiadásnövekedést részben megmagyarázhatja, hogy lapunk értesülése szerint az M3-as Vásárosnamény felé továbbépülő pályájának januárban átadott első üteme, Nyíregyháza és a 49-es számú főút között, többe került az előzetesen számítottnál. A 33,8 kilométeres útszakasz 31,9 milliárd forintos megépítése mellett, a Colas Hungária Strabaggal, Közgéppel és a Kelet-Út Kft.-vel felálló konzorciuma további mintegy hárommilliárd forintnyi pótmunkát végzett el. Amivel az autópálya egy kilométerének ára még mindig csak éppen túllépte az egymilliárd forintot.

Megvan az ára annak is, hogy az M3-as Nyíregyháza utáni első kilométereit az autósok használatba vehették. Ehhez ugyanis mindjárt két kisebb, együttesen úgy egymilliárd forintra rúgó számlát is rendezni kell. Részben ki kell fizetni a sztráda szabolcsi megyeszékhelyig vezető régig pályáját az új szakasszal összekötő, már évekkel ezelőtt megépült, mintegy háromszáz méter hosszú útpálya forgalomtechnikai rendszerének kialakítását. És ezen felül meg kell építeni az új útszakaszt kiszolgáló autópálya mérnökségi telephelyét is.

Mindezt számba véve, hozzávetőleg négymilliárd forint többletköltségnek megvan a helye. A kormány azonban határozatában hétmilliárd forint plusztámogatásról döntött. Arra, hogy a hárommilliárd forintos különbözetet mire költik majd, egyelőre nincs válasz. Lapunk értesülése szerint azonban lehetséges, hogy a címkézetlen forrásra az M3-as még hiányzó, a 49-es főutat Vásárosnaménnyal összekötő szakaszának építésénél lesz szükség.

A tervek szerint 2014 végére elkészülő 11,9 kilométeres autópálya-szakasz beruházása három éve egy helyben topog. Az építkezés a kivitelezők kiválasztására kiírt közbeszerzési eljárásokat kísérő jogviták nyomán 2010 óta nem kezdődhetett el. A hírek szerint azonban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. tavaly kiírt, immár sokadik tendere eredményes lehet. Igaz, a beérkezett ajánlatok alapján valószínű, hogy az útszakaszra 2010-ben számított előzetes mérnökár mintegy 12 milliárd forintjánál többet kell majd költeni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.