A legszebb név a Vodafone, a Nokia, a Béres és a CIB

A hazai táközlési cégek közül a Vodafone neve cseng a legjobban - állapítja meg a B&P Braun & Partners tanácsadó cég felmérése. Az elektronika területén a komáromi Nokia megítélése a legkedvezőbb, az egészséggazdasági szektorban kimagaslik a Béres, míg az - összességében legrosszabb hírű - bankok-biztosítók mezőnyében a CIB került az élre.

Egy vállalat értékét nagymértékben befolyásolja a társadalomban, illetve a közvetlen érintettjeiben róla kialakult kép. Ennek az igen értékes, éppen ezért nagy odafigyelést igénylő vállalati megítélésnek a részletes megismerésére dolgozta ki két évvel ezelőtt a Reputation Rating kutatást a B&P Braun & Partners Magyarország.

A tanácsadó idén először nem a legnagyobb hazai vállalatokat kutatta, hanem iparágakra vonatkozó felmérést készített. Az IT és telekommunikáció, az elektronika, az egészséggazdaság, valamint a pénzügyi szektor legnagyobb 10 (a pénzügyi szektor esetében 12) vállalatát górcső alá vevő kutatás során többek között az is kiderült, hogy felértékelődött a vállalati kommunikáció hitelessége.

A kutatás során egyértelművé vált, hogy az IT és telekommunikációs szektor vállalatainak megítélését elsősorban az általuk nyújtott szolgáltatás minősége befolyásolja. Ez pedig egy sokszor szubjektív módon megítélt, apró hibákkal is komolyan károsítható terület - fejti ki a cég. Az IT és telekommunikáció szektor rangsorának élén a Vodafone végzett, szorosan mögötte pedig az Ericsson Magyarország és a Magyar Telekom.

Az elektronikai szektorban főképp nagy gyártó cégeket vizsgáltak. Ezek megítélése szempontjából kulcsfontosságú, hogy milyen munkaadói képet alakítanak ki magukról a köztudatban. Épp ezen a területen volt a legnagyobb különbség a vizsgált cégek megítélése között, ami részben annak is betudható, hogy kevésbé ismert, bérgyártó vállalatok is szerepeltek a listán.

A szektor legjobb reputációjú hazai vállalata a Nokia Komárom Kft. lett. A Philips Magyarország a második, a Sanyo Hungary pedig a harmadik helyen végzett.

Az egészséggazdaság olyan összetett szektor, amely a hagyományos értelemben vett gyógyszercégek mellett az egészséges életmódra összpontosító élelmiszergyártókat is magában foglalja. Itt az első helyen a Béres végzett, megelőzve a tavalyi Reputation Rating lista első helyezettjét, a Richtert, majd a legjobb élelmiszeripari cégnek minősülő Nestlé következik.

Nyilvánvalóan hatással volt a szektor cégeinek megítélésére az, hogy stabilan átvészelték a válság hatásait. Jellemző, hogy itt volt a legmagasabb az iparági átlag.

Az egészséggel foglalkozó cégekkel szemben megfogalmazódik az elvárás, hogy beszéljenek többet az egészségmegőrzésről, a megelőzésről, illetve több, tevékenységükhöz kapcsolódó társadalmi feladatot vállaljanak fel. Az iparág tevékenységéből adódóan ma bizalmatlansággal szemléljük ezeket a vállalatokat, ami miatt egyre nagyobb szerep jut az alternatív gyógymódoknak és hagyományos gyógyászati eljárásoknak.

A bankok és biztosítók szektorában lett a legalacsonyabb az iparági átlag. A pénzügyi válság hatására a pénzintézetek iránti bizalom rengett meg a leginkább. A szektorban a CIB Bank végzett az élen, az MKB Bank és az OTP Bank előtt. A legjobb biztosító a negyedik helyen végzett Allianz lett.

Érzelmi szempontból egyértelműen negatívan viszonyulunk a pénzügyi szektor vállalataihoz. Ez többek között abból ered, hogy az ügyfélkapcsolatok terén nincs egyenrangúság, az ügyfelek kiszolgáltatottnak érzik magukat a pénzintézetekkel szemben. A biztosítók tekintetében az is fokozza a feszült viszonyt, hogy a biztosítási ügynökök rövid távú érdekei ellentétesek a biztosítottak hosszú távú elképzeléseivel. Ugyanakkor általános elismertségnek örvendenek a pénzintézetek társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos adományozási programjai.

A kutatás alapját jelentő öt tényező (Hitelesség, Leadership, Vállalati polgárság, Elismertség és Érzelmi közelség) közül négy szektorból háromban a hitelesség bizonyult a legfontosabbnak egy vállalat megítélésében. Mind a négy esetben a leadership, azaz a vezetés lett a legkevésbé fontos dimenzió. Ma tehát elsősorban azt várjuk el egy vállalattól, hogy megbízhatóan, átláthatóan, érthetően tájékoztasson működéséről, szolgáltatásairól, termékeiről - összegzi megállapításait a Braun & Partners.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.