Divatcézárok a milliárdosok között
A Bloomberg által vezetett milliárdosok listájára tavaly három új jelentkező „kapaszkodott fel”, kettős közülük egy cég képviseletében. A Dolce & Gabbana divatház alapítói, az 54 éves Domenico Dolce és a négy évvel fiatalabb Stefano Gabbana újraértékelt vagyona már elegendő volt a belépő szint megugrásához.
A Dolce & Gabbana 5,3 milliárd dollárt ér, a cégben az elnöki posztot betöltő Dolce részesedése 41,8 százalékos, vagyona ebből fakadóan 2,2 milliárd dollárra rúg. Gabbana negyven százaléknyi részvénycsomagja jelenleg 2,1 milliárd dollárt ér. A fennmaradó részen Dolce testvérei, Alfonso és Dorothea osztoznak.
Dolce és Gabbana hamarosan az élet árnyasabb oldalával is találkozhat, ugyanis január végén indul ellenük a bírósági per, amelyben adócsalással vádolják a cégalapítókat, akik egyes márkáikat 2007-ben a valós ár kevesebb mint harmadáért adták el a luxemburgi Gado cégnek, 416 millió eurótól megfosztva ezzel az olasz államkasszát. Az üzletemberek szerint a vád nem több egyszerű koholmánynál.
A több ezer dolláros ruhakreációikból és a kiegészítők garmadából meggazdagodott milánói divatcézárokhoz csatlakozott 53 éves honfitársuk, Sandro Veronesi, aki a Calzedonia-csoport tulajdonosaként tett szert tíz számjegyű vagyonra – dollárban. A Calzedoniához tartozó Intimissimi és Tezenis fehérneműmárkák a magyar bevásárlóközpontok kínálatában is fellelhetők, igaz, a magyar forgalom kismiska ahhoz képest, hogy az említett cégek mennyi terméket forgalmaznak a szerte a világban.
Legalább négy másik üzletember is milliárdos vagyonra tett szert a Bloomberg számításai szerint, de az exkluzív listára még nem kerülhettek fel, mert vagyonuk nagysága erre még nem predesztinálja őket. Sandra Ortega-Mera, a világ harmadik leggazdagabb emberének számító spanyol Amancio Ortega lánya a Zara divatáru-hálózat örököseként gazdagodott meg, mellette az amerikai cipő- és táskagyártó Tony Burch, valamint a Prada két ügyvezetője, Marina Prada és Alberto Prada Bianchi vagyona gyarapodott milliárdos nagyságúvá.
A luxusipar forgalombővülését és térhódítását ékesen jellemzi, hogy a tőzsdére bevezetett gyártók részvényárfolyama a tavalyi évben valósággal katapultált. A Prada kurzusa közel duplájára nőtt, az amerikai Michael Kors papírjai 87 százalékkal lettek értékesebbek, míg a nálunk jobban ismert német Hugo Bossnál 44,5 százalékos árfolyam-emelkedést regisztráltak.
Ezt a nyilvánvalóan kiváló minőségű és ennek megfelelő árkategóriájú termékek iránti kereslet „elszabadulása” magyarázza. Az amerikai Bain & Co. Piackutató adatai szerint tavaly tíz százalékkal nőtt a kereslet a luxuscikkek iránt – nem számítva ide az autóipart. A luxus fogyasztási cikkek összforgalmát 275 milliárd dollárra becsülték. A növekményért elsősorban Kína a „felelős”, mellette Brazília, India és Oroszország piaca bővült a legnagyobb ütemben.