Direkt nem engedik be multikat az Erzsébet-utalványos üzletbe?

A nagy nemzetközi áruházláncok vélekedése szerint a Magyar Nemzeti Üdülési Szolgálat nem áll velük érdemben szóba.

A korábbiaknál jóval keményebb hangot ütött meg Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSz) főtitkára, a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvánnyal, illetve az Erzsébet-utalványrendszer üzemeltetését végző Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-vel szemben.

Vámos György a Nol.hu-nak egyenesen azt mondta: úgy tudja, hogy az alapítvány nem hajlanadó a nagy multinacionális kereskedőláncokkal érdemben tárgyalni.

(A nol.hu természetesen ezúttal is megkereste a MNÜA-t illetve a NÜSz Kft.-t, ám mostani levelünkre nekünk sem válaszoltak.)

Tény, hogy míg a hazai láncok, a CBA, Co-op, a Real már aláírták az Erzsébet-utalványról szóló szerződéseket, addig az alapítvány a nemzetközi láncokkal nem kötött szerződést.

Az alapítvány, illetve az Erzsébet-utalványrendszer üzemeltetését végző Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. erről korábban annyit mondott: „tárgyalásokat folytatnak a hipermarketekkel” – ám ennél bővebben nem kívánták megindokolni a helyzetet.

Arról viszont üzleti titokra hivatkozva hárította el a választ a MNÜA, hogy melyik cégnek milyen feltételekkel nyújtaná az Erzsébet-utalványt és mi alapján állapítja meg ezeket a kondíciókat.

A nagy kereskedőláncok tényként kezelik, hogy míg a hazai láncoktól 3 százalékos elfogadói jutalékot kértek (az utalványok elszámolásakor ennyit tart vissza a rendszert üzemeltető NÜSZ Kft.), addig a nagy láncoknak 6 százalékot szabtak meg. Ami, ha valóban így igaz, ellenkezik azzal a szokványos üzleti logikával, hogy a nagyobb forgalmú kereskedők kapják a nagyobb kedvezményt – mint például a bankkártyák utáni jutaléknál.

Az mindenesetre meglepő lenne, ha a nagy kereskedelmi láncok a mai forgalomhiányos helyzetben nem mozgatnának meg minden követ azért, hogy náluk is beváltható legyen az Erzsébet-utalvány.

Az utalványos forgalom igen jelentős tételt tesz ki a kereskedők kasszájában. Korábban, még a túlnyomórészt a francia cégek által – ide tartozik a Sodexho és Chéque Déjeuner - lebonyolított utalványos forgalmat 200-300 milliárd forintra becsülték. Mostanra ugyan ez a felére csökkent, így az Erzsébet-utalványok teljes forgalmát úgy 150 milliárdra várják. És ez nem is mind a kiskereskedelmet fogja gazdagítani, mivel az utalványok a vendéglátóhelyeken is beválthatóak lesznek - azonban ez így is a teljes, éves élelmiszerkisereskedelmi forgalom 5 százalékát teszi ki.

Ami viszont ennél is jelentősebb tétel, hogy az utalványaival fizető vásárló mást is vásárol az adott kereskedőnél, így az utalványos vásárlás hozadéka jóval nagyobb is lehet. Az utalvány ilyenformán egy igen fontos irányítási eszköz lehet a kiskereskedelemben, azaz jókora vásárlói csoportokat, illetve forgalmat lehet így átterelni az egyik kereskedőtől a másikhoz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.