Díjat emel a vasút és a Volán

Drágul a vonatozás és a buszozás: február 1-től a vasúti és helyközi autóbusz bérletekért átlagosan tíz százalékkal, a jegyekért 15 százalékkal kell többet fizetni. A díjmentes utazásra jogosultak regisztrációs jegyet kapnak.

Elérte az utasok zsebét a közösségi közlekedés átalakítása. A szakminisztérium jövő hónap elejétől érvényes tarifarendelete szerint a vonatokon és a buszokon egyaránt többet kell fizetni. A rendszeresen utazóknak azzal „kedveznek", hogy a bérletek árát kevésbé emelik, mint a jegyekét. A tényleges utazási igények, szokások felméréséhez pedig bevezetik az ingyenes regisztrációs jegyet.

Februártól a Volán-dolgozóknak is jegyet kell váltaniuk a buszra – igaz, adminisztrációs célból
Februártól a Volán-dolgozóknak is jegyet kell váltaniuk a buszra – igaz, adminisztrációs célból

A MÁV-Start, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV), valamint a Volántársaságok a bérletek árát átlagosan tíz százalékkal emelik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az 50 kilométeres utazásra jogosító teljes árú havi bérlet a jelenlegi 31,9 ezer forint helyett február 1-től 35 ezer forintba kerül majd. A kétszáz kilométeres bérletért pedig 116,9 ezer forint helyett 128,7 ezer forintot kell majd fizetni.

A vonat és buszjegyek átlag 15 százalékkal drágulnak. A 795 forintért kapható 50 kilométeres teljes árú jegy új ára 915 forint lesz. A kétszáz kilométeres utazásra szóló biléta ugyanakkor 2920 forint helyett 3360 forintba kerül majd.

A közlekedési tárca közlése szerint az egységes vasúti és autóbuszos díjövezeti rendszer 2007-es bevezetése óta eltelt két és fél évben - az egy- és kétforintos érmék kivonását, illetve az áfa-emelést követő tavaly nyári korrekción kívül - nem változtak a tarifák. A vonatozás és a buszozás drágulásánál mégis nagyobb újdonság lesz a regisztrációs jegyek bevezetése. Feltéve, hogy a szolgáltatóknak sikerül megoldást találniuk az új jegytípus alkalmazását még akadályozó problémákra.

A minisztériumban úgy számolnak: a MÁV-Start, a GYSEV és a Volán-társaságok február végéig megteremtik a technikai feltételeket az ingyenes, de minden díjmentes utazásra jogosult számára kötelező regisztrációs jegy bevezetésére. Ha ez sikerül, a hat évnél fiatalabbak, a 65 évnél idősebbek, a vasutasok és a helyközi autóbuszos cégek dolgozói előreláthatólag a jegypénztárakban kaphatják meg az utazási szokások felmérésére szolgáló jegyeiket. Aki pedig hosszas sorban állást kihagyva, regisztrációs jegy nélkül száll vonatra, autóbuszra, a kalauztól, gépkocsivezetőtől mindenképpen megkapja az új bilétát.

A regisztrációs jegyről egyelőre annyit lehet tudni, hogy tartalmazza majd az utazás időpontját, valamint az indulási állomás és célállomás megnevezését is. Emellett biztos az is, hogy a jegykiadó géppel felszerelt állomásokon ez a jegy is egyszerű gépi jegy lesz. Arra viszont egyelőre nincs hivatalos válasz, hogy a csupán a régi típusú, hagyományos jegyek kiadására berendezett állomások pénztáraiban hogyan néz majd ki a regisztrációs jegy.

Akárhogy is, a szakértők szerint az új jegyfajta lehetővé teszi majd a helyközi közösségi közlekedéshez kapcsolódó utazási és finanszírozási igények évek óta megoldatlan felmérését. Ami hozzájárul majd a szolgáltatások eddiginél jobb tervezhetőségéhez. Bevezetése segíthet a menetrendek előkészítésében - adatokkal szolgál majd a jellemző utazási távolságokról, a csúcsidőszakokról. De a regisztrációs jegy alkalmazása alapozhatja meg az utazási kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit is.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.