Diétás máz a reklámtortán

A recesszió következtében gyors ütemben zsugorodik a hirdetési piac. A jövő évre a globális reklámkiadások 0,2 százalékos visszaesésére vonatkozó prognózist tett közé a ZenithOptimedia, a világ egyik legnagyobb hirdetési felületvásárlója.

A ZenithOptimedia októberben még 4 százalékos növekedést jelzett, de az azóta bekövetkezett drasztikus változások, az ipari termelés visszaesése, gyárbezárások, elbocsátási hullám mind azt vetítik előre, hogy nem lesz mit és nem lesz kinek hirdetni jövőre. Meg is jegyzik, hogy a negyedéves előrejelzések helyett a jövőben havonta is készítenek próznózisokat, mert olyan gyorsan változik a helyzet. A legnehezebb időszak 2009 első negyedéve lesz, a helyzet ősztől javulhat számottevő mértékben.

A Publicis-csoporthoz tartozó ZenithOptimedia közleménye szerint sorsdöntő év lesz a 2009-es, aki ezt túléli, reménnyel tekinthet a jövőbe. Annál is inkább, mert a hirdetési ipar 2010-re már magára talál, a globális reklámköltés 5,5 százalékkal nő, míg 2011-ben  már 5,8 százalékos előrelépésről szólnak a remények.

Visszatérve 2009-re: a prógnózisban a legnagyobb „lehúzást” Közép-Kelet-Európa kapta a Zenithtől, amely a magyar, az ukrán és a török piacon várható erőteljes gazdasági visszaesésre való hivatkozással a régió hirdetési bevételnövekedését az igen optimista 12,7 százalékról 1,5 százalékra vette vissza. Kelet-Ázsiánál 5,2-ről 3,2 százalékra redukálták a becslést, de ott még mindig felfelé ível költést árbázoló görbe. Nem így Észak-Amerikában, ahol 5,7 százalékos visszaesést várnak jövőre, továbbá Nyugat-Európában, ahol 1 százalékos lehet a mínusz. A korábbi előrejelzésben még 0,9 illetve 2,6 százalékos növekedést vetítettek előre – emlékeztet a Reuters.

Ami az egyes hirdetési felületeket illeti, az Internet a maga 18 százalékos bővülésével hozza a formáját, itt nem lesz visszaesés, viszont egyre több lesz a célzott reklám, amelyek révén a hirdető alacsony költséggel viszonylag kis hibaszázalékkal el tudja találni az adott termék, szolgáltatás iránt fogékonyabb közönséget. A ZenithOptimedia szerint a tévécsatornák is a jól jönnek ki a kevesebb hirdető megnyeréséért vívott küzdelemből.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.