Dicsekszik a MÁV: tavaly jól ment

Annyit spóroltak, hogy a cégcsoport nyereséggel zárta az elmúlt évet – büszkélkedik a vasútvállalat. Ehhez persze az állam is mélyen a zsebébe nyúlt, vagyis beszálltak azok is, akik egyáltalán nem járnak vonattal. Az anyavállalat azonban még így is veszteséges volt.

A MÁV Csoport konszolidált mérleg szerinti eredménye 2,3 milliárd forint volt 2012-ben. A pozitív eredményt hatékonyságjavító intézkedésekkel, takarékosabb gazdálkodással, valamint a pályaműködtetés szerződés szerinti állami finanszírozásával magyarázzák. És a sikerhez hozzájárult az is, hogy a nemzetközi forgalom menetdíjbevétele 1,3 milliárd forinttal emelkedett 2011-hez képest, de nőtt a belföldi utasszám is. Az anyavállalatnál és leányainál összesen 36.641 vasutas dolgozott az év végén.

A MÁV közlése szerint nagy előrelépést jelentett, hogy a vasútnak az állam nevében végzett feladatok, illetve a kormány által megrendelt szolgáltatások költségeit nem sajátjaként kellett kezelnie. A 2011–2015 közti időszakra megkötött pályaműködtetői szerződés keretében az állam a vasúti infrastruktúra működtetési költségeit megtéríti, vagy garanciát vállal a pótlólagos forrásbevonásra. Emellett a közszolgáltatási szerződések megléte képezi az alapot a MÁV és a MÁV-Start üzleti tevékenységének tervezéséhez is.

Mindezek után a vasútnál elmondhatják: a rendszerint vízfejként emlegetett MÁV Zrt. évtizedek óta először dolgozott pozitív, aktuálisan 2,9 milliárd forintos üzemi eredménnyel. Ami a hivatalos magyarázatok szerint egyértelműen a hatékonyabb gazdálkodást, na meg nem mellékesen az adófizetők befizetéseinek terhére kiegyensúlyozottabb állami finanszírozást mutatja.

De az ördög a részletekben rejlik, és így a kép mégsem teljesen szeplőtelen. A pályaműködtetés 2012-ben nullszaldós volt, miután a 2011-ben megkötött pályaműködtetési szerződés alapján a költségvetés összesen 67 milliárd forint költségtérítést fizetett a vasútnak – mindenki zsebéből. A sikeresnek kikiáltott gazdálkodás mellett ugyanakkor a vasút anyavállalata mégis 6,5 milliárd forint veszteséggel dolgozott, ami, azt mondják, a "historikus adósságterhekhez kapcsolódik". A korábbi években meg nem térített költségek finanszírozási hiányainak kamatköltségei a társaságra jelentős veszteséget, törlesztési kötelezettséget rónak.

A csoport beruházásainak zömét az anyavállalat korábbi években elmaradt pályainfrastruktúra-felújítási munkáinak megvalósítása, valamint a járműberuházások tették ki. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által állami és uniós forrásból megvalósított pályafejlesztések értéke 2012-ben 74 milliárd volt.

A személyszállító leányvállalat, a MÁV-Start 2012-ben 2,2 milliárd forintos nyeresége meghaladta az előző évit, amit a nemzetközi személyforgalmi teljesítményekkel, a piaci bevételnöveléssel, és ezen a helyen is a közszolgáltatás nullszaldóra történő állami finanszírozásával magyaráznak. A bázishoz képest javult a nemzetközi forgalomban közlekedtetett vonatok eredménye. Belföldi forgalomban 142,5 millió utas vette igénybe a vasutat, köztük növekedett a fizető utasok, ezen belül a teljes árú jeggyel utazók száma, javult az ülőhely-kihasználtság.

A MÁV-Start mintegy kilencmilliárd forintos hatékonyságjavulást, jelentős költségmegtakarításokat ért el a bázishoz képest: kevesebbet költött karbantartásra, vontatási villamos energiára, biztosítási díjakra. Az állami szerepvállalással a személyszállító cég eredménypozíciója 2012-ben 0,9 milliárd forinttal javult, úgy, hogy közben az állami költségtérítés 4,8 milliárd forinttal, a szociálpolitikai menetdíj-hozzájárulás 3,3 milliárd forinttal csökkent a bázishoz képest.

A MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet adminisztratív állománya a MÁV-Startba integrálódott.

A vontatási leányvállalat, a MÁV-Trakció tavalyi nyeresége 2,5 milliárd forint volt, ami jelentősen meghaladta a bázisévet, a magánvasutak számára nyújtott vontatási szolgáltatások teljesítményének növekedése révén a vontatási teljesítmény összesen 3,7 százalékkal emelkedett. Az eredmény javulásában szerepet játszott a kedvezőbb árfolyam-alakulás is. Az elmúlt év elejére a vállalat üzembe helyezte mind a 25 darab új TRAXX mozdonyát.

A MÁV Csoport építéssel, karbantartással foglalkozó vállalatai közül a legjelentősebb a MÁV FKG Kft. A MÁV FKG Kft.-be 2012 első felében beolvadt a MÁV GÉP Kft. Az országszerte mintegy 1500 főt foglalkoztató MÁV FKG Kft. egymilliárd forintos nyereséget ért el a menedzsment intézkedéseivel amellett, hogy rezsióradíjait jelentősen csökkentette. A vállalat éves nyereségének döntő részét termelőeszközei felújítására, valamint termelésnövelésre fordítja.

A ZÁHONY-PORT Zrt. technológiai fejlesztést hajtott végre, racionalizálási intézkedések keretében csökkent a vezetői szintek száma, mérséklődtek a társaság működési költségei.

A MÁV Ingatlankezelő Kft. alapvetően a MÁV ingatlanjainak üzemeltetését végzi, emellett külső piacok kiszolgálására is vállalkozik. A vállalat növelte a vasúti területek takarítási gyakoriságát. A kormány a céget jelölte ki a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó személyek lakhatásának biztosításáról szóló törvényben rögzített ingatlankezelési feladatok ellátására.

A MÁV Vagyonkezelő Zrt. alaptevékenysége az ingatlanhasznosítás. A pangó ingatlanpiacon az eladások száma nem emelkedett, ugyanakkor ingatlan-bérbeadás területén a bevételi tervet sikerült felülteljesíteni, 2012-ben az ingatlanbérleti díjbevétel 4,6 milliárd forint.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.