Derült égből jött a profit a Generalinál

Noha a biztosításokból származó díjbevétele enyhén csökkent tavaly, a Generalinak így sincs oka panaszra. A költségcsökkentésnek és az időjárásnak köszönhető kisebb kárkifizetés eredményeként nyeresége csaknem a felével nőtt 2010-hez képest.

A Generali-Providencia Biztosító tavaly jelentősen növelni tudta adózott eredményét, a 2010-es közel 3,5 milliárdos nyereség után a bizonytalan gazdasági környezet ellenére 2011-ben már 4,9 milliárd forintos profitot ért el a társaság, ami 42 százalékos javulást jelent. A magyarországi Generali-csoport ugyancsak jelentősen, 3,6 milliárdról 4,8 milliárdra növelte az adózott eredményét.

A profit emelkedése egyrészt a folyamatok hatékonyságjavításának, költségcsökkentésnek és a kedvező időjárás miatti alacsonyabb kárhányadnak köszönhető. Eközben mind a Generali-Providencia, mind a Generali-csoport relatív piaci pozíciója is erősödött, részesedése 2011-ben – enyhe csökkenés mellett – megközelítette a piacvezetőét – derül ki a társaság közleményéből.

„2011 a szélsőségek éve volt a biztosítási szektorban: a válság és a végtörlesztések jelentősen visszavetették a lakosság megtakarítási képességét, az időjárás ugyanakkor „kegyes” volt, és ezzel együtt csökkent a kárhányad. A nehéz piaci körülmények ellenére a Generali-csoport teljesítette a 2011-es terveit. Az elsődleges célkitűzés – a stratégiájával összhangban – nem a díjbevétel bármi áron történő növelése, hanem a nyereségesség javítása volt, ennek a feladatnak, piaci pozíciónk megőrzése mellett, sikerült eleget tennünk” – mondta Erdős Mihály elnök-vezérigazgató.

A Generali-Providencia 2011-ben 114,9 milliárd forint korrigált díjbevételt ért el, a társaság piaci részesedése így 16,9 százalék volt, ami enyhe csökkenést mutat az előző évihez képest. Az életbiztosítások 35,8 milliárd forintos korrigált díjbevétele alapján a társaság piaci részesedése ebben az üzletágban 12 százalék. A biztosító a nem-élet üzletágban 79,1 milliárd forintos díjbevétellel 20,8 százalékos piaci részesedést ért el, ami 4,8 százalékos csökkenést jelent. Ez mindenekelőtt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításból (kgfb) származó díjbevétel visszaesésének eredménye, egyéb módozatokban a Generali növelni tudta piaci részesedését. Ez a csökkenés azonban még mindig kedvezőbb, mint a piac 5,8 százalékos visszaesése.

A Generali-csoport (a Genertelt és az Európai Utazási Biztosítót is figyelembe véve) összesen 120,6 milliárd forint korrigált díjbevételt ért el, amellyel 17,7 százalékos piaci részesedést ért el, 0,2 százalékkal megközelítve a piacvezetőt. A kgfb-n kívüli nem-életbiztosítások területén a cégcsoport 25,2 százalékos piaci részesedéssel piacvezető lett.

Ami az egyes területeket illeti: az életbiztosítási piacra mind a végtörlesztés, mind a forintárfolyam alakulása rányomta a bélyegét 2011-ben. Tavaly a Generali életbiztosításokból származó bevétele mégis enyhén emelkedett, az egyszeri díjak csökkenését ugyanis ellensúlyozni tudta a folyamatos díjak enyhe emelkedése. Az életbiztosítások korrigált díjbevétele 35,8 milliárd forint volt, ami 2,9 százalékos csökkenést jelent. A nehéz, az év második felében extra negatív hatásokkal – végtörlesztések miatt megszüntetett életbiztosítások – terhelt évben a Generali meg tudta őrizni a piaci pozícióit.

A lejáró életbiztosítások állománya növekedett 2011-ben. A visszavásárlások alakulása a darabszámot tekintve nem érte el a 2009-es és a 2010-es évek volumenét, összegében azonban magasabb volt, ezek jelentős része a banki hitelek végtörlesztéséhez kapcsolódott.

A kgfb-n kívüli nem-életbiztosítás területen, miközben az egész piac stagnált, a Generali 1,1 százalékos, a Generali-csoport pedig 1,6 százalékos növekedést ért el az elmúlt évben, ezzel meghaladva a piaci eredményeket. A gépjármű-biztosításoktól eltekintve, a nem-élet terület növekedési eredményeit tekintve a Generali piacvezető pozíciót ért el. A lakásbiztosítások díjbevétele közel 8 százalékkal, a teljes lakossági vagyonbiztosítás pedig megközelítőleg 4 százalékkal nőtt az elmúlt évben.

A többlakásos épületbiztosítások szegmense mind a darabszám, mind a díj tekintetében tudott növekedni. A Generali a társasházak esetében piacvezető pozícióban volt 2011-ben, míg az egész lakásbiztosítási piacon a második helyet mondhatta magáénak. 2011-ben a természeti károk megkímélték a magyarországi lakásokat, így a kárhányad az előző évhez képest csökkent.

A mezőgazdasági biztosítások díjbevétele a piac több mint harmadát tette ki, az általános felelősségbiztosítások díjbevétele pedig 26 százalékkal nőtt.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások területén 2011-ben az előző évekhez hasonlóan éles díjverseny jellemezte a piacot, a teljes piaci díjbevétel 16,8 százalékkal csökkent. A Generali díjbevétele mintegy 30 százalékkal, 11 milliárd forintra csökkent az előző év ugyanezen időszakához mérten, a társaság kárhányada azonban stabil maradt az előző év megegyező időszakához képest is. Ez az eredmény tudatos stratégiai döntés eredménye volt, hiszen a biztosító a korrekt kárrendezést és a jövedelmezőség megőrzését biztosító díjszintet állapított meg.

2011-ben a cascopiac csökkenésének tendenciája jelentősebben érvényesült, mint a megelőző években. Díjbevétel szempontjából azonban rendkívül kedvezően alakult a Generali piaci pozíciója. 2011-ben ugrásszerűen megnőtt a piaci részesedés: a teljes piacnak mintegy negyedét (24,6 %) a Generali biztosította.

A Generali Alapkezelő a nehéz körülmények mellett – a magán-nyugdíjpénztári vagyonkezelés elveszítését követően is – kiemelkedő eredményt ért el, hozzájárulva ezzel a Generali-csoport eredményességéhez. A Genertel, melynek innovációit telefonos értékesítés terén a tulajdonos Generali PPF Holding is példaértékűnek tartja, portfóliójában meghatározóak a gépjármű-felelősségbiztosítások, ezért piaci részesedést veszített. Az Európai Utazási Biztosító ugyanakkor 2011-ben történetének legeredményesebb évét zárta.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.