Decemberre elkerülőt kap Debrecen

Célegyenesbe fordult a 4-es főút Debrecent elkerülő szakaszának építése: az egy évtizede elindított beruházás 2009 óta épülő második üteme kilencvenszázalékos készültségben van. Átadását az év végére ígérik.

Örömhírt kapott Kósa Lajos. Debrecen polgármestere, ha korábban nem hallotta volna, szerdán megtudhatta: városa hosszú várakozás után mentesülhet a belső területein áthaladó közúti forgalom kellemetlen velejáróinak hatása alól. Hamarosan ugyanis elkészül a 4-es főút 11,9 kilométeres új szakasza.

Az irányonként egysávos úton a kivitelezők befejezték a pályaszerkezet és burkolat utolsó, kopórétegének kialakítását. Jelenleg a növénytelepítés, a zajvédő falak beemelése és a forgalomtechnikai munkálatok lezárása ad munkát az építőknek – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Az útszakasz építése október közepére elérte a kilencvenszázalékos készültséget, átadására azonban akár már évekkel ezelőtt sor kerülhetett volna.

Az útszakasz története legalábbis egészen az ezredfordulóig nyúlik vissza. A cívisváros elkerülőjét több mint egy évtizeddel ezelőtt tervezték meg. Első üteme 2006-ban el is készült a 4-es, a 33-as és a 35-ös főutak között. Mindebből azonban a helyiek keveset éreztek az elmúlt években. A tranzitforgalom ugyanis a második ütem hiányában továbbra is Debrecen belső úthálózatát használta.

A város északi oldalán, a 35-ös és a 4-es főút között hiányzó szakasz építése 2009 szeptemberében kezdődött. A munkálatok azonban nehezen haladtak. Például azért, mert a 2001-ben kiadott környezetvédelmi engedélyben előírták: az építési munkák csak a szeptember 1. és március 15. közötti vegetációs időszakban végezhetők. Vagyis az útépítők a tavaszi és nyári építési főszezonban nem dolgozhattak.

A kényszerű lemaradást azzal próbálták valamelyest ledolgozni, hogy a kivitelező az őszi és kora tavaszi hetekben hétvégén is a terepre küldte embereit. De ez nem volt elég.

A NIF ezért kérte az építési engedély módosítását. A munkálatokat korlátozó környezetvédelmi előírás feloldásáról első fokon meg is született a döntés. A Bocskaikert Zöld Egyesület azonban a NIF közlése szerint ezt megfellebbezte. A beruházás munkálatai a másodfokú hatóság döntéséig nem gyorsulhattak fel. Az elsőfokú határozatot végül az idén márciusban hagyták jóvá, így tavasszal és nyáron már nem volt akadálya az építkezésnek.

Az új nyomvonalon épülő úton két híd, valamint két szintbeli csomópont létesül. És a környezetvédőkkel folytatott elhúzódó harcok után, az építéshez kapcsolódóan környezetvédelmi fejlesztések is megvalósulnak. A decemberi forgalomba helyezésig csaknem két kilométernyi hosszon zajvédő fal, több mint 13,5 kilométeren vadvédő kerítés, illetve mintegy hét kilométeren madárvédő fal és egy vadátjáró épül. A pálya mentén 1400 fát és több mint 60 ezer cserjét telepítenek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.