Eladják a Hollóházi márkanevet?

Egy napon belül a hazai ipar két emblematikus cége is a fennmaradásért vívott elkeseredett küzdelemről volt kénytelen hírt adni. Az Ajka Kristálynál ma lekapcsolták a villanyt (lásd kapcsolódó cikkünket), míg a Hollóházi Porcelán pályázatot írt ki eszközeire, készleteire, sőt még a márkanévre is.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. hétfői közgyűlésének döntése nyomán tegnap a többségében állami tulajdonú Hollóházi Porcelán Manufaktúra (HP) Zrt. egyfordulós, nyilvános pályázaton eladásra hirdette meg a társaság készleteit, vagyontárgyait, termelő eszközeit, valamint a márkanevet. Ezzel egyidőben elindult egy új cég bejegyzése, amely - amennyiben elindul és nyer a pályázaton - gyakorlatilag átveszi a végelszámolásra szánt porcelángyár tevékenységét.

Hollóházi étkészlet. Nehéz lesz többet eladni belőle
Hollóházi étkészlet. Nehéz lesz többet eladni belőle

Száraz Gábor az MNV Zrt. szóvivője tudósítónknak elmondta: folyamatban van egy százszázalékos állami tulajdonú cég, a Hollóházi Finomkerámia és Porcelán Kft. bejegyzése. Azt azonban nem árulta el, hogy vajon az új társaság indul-e a pályázaton, mert - mint hozzátette - ennek közzététele nem lenne szabályos. Szintén érdeklődésünkre a szóvivő kifejtette: az eladásból remélt pénzből kifizetik a HP Zrt. adósságait (amely meg nem erősített információink szerint 600 millió forint körül van), ezt követően végelszámolással megszűntethetik a vállalatot. Mindezeken túl a majdani vevőt szerződés kötelezi arra, hogy a gyártó tevékenységet legalább öt éven keresztül Hollóházán folytassa tovább. Mint megtudtuk, ha a gyártás állami kézben marad, ez az idő több lesz a kikötött időszaknál.

Nem hivatalos információink szerint a látszólag két, egymástól független folyamat, vagyis a HP Zrt. vagyonának eladása, valamint az új kft. alapítása nagyon is összefügg. A kormányzat célja ugyanis - mint egy korábbi cikkünkben már közöltük -, hogy megmentse a Hollóházi márkanevet, valamint a munkahelyeket. A porcelángyár 210 jelenlegi dolgozójával a legjelentősebb foglalkoztató a zempléni Hegyközben, ahol kiemelkedően magas a munkanélküliség. A pályázat ugyan nyilvános, vagyis bárki tehet ajánlatot a meghirdetett vagyontárgyakra.

A kiírás szerint a HP Zrt. a késztermékekért legalább 350 millió, a tárgyi eszközökért és egyéb javakért - beleértve a márkanévhez fűződő jogokat is - minimálisan 400 millió forintot vár áfa nélkül. Szakértők szerint a porcelán iránti rohamosan csökkenő kereslet miatt nem valószínű, hogy lesz külső pályázó, vagyis ha a bejegyzésre váró állami cég ajánlatot tesz a vagyontárgyakra, borítékolható a győzelem. Úgy tudjuk, a vagyonkezelő 850 millió forintot szán az akció végrehajtására, így a vételár kifizetése után százmillió forint maradna az új cég beindítására.

Hogy ez az összeg elegendő-e erre a célra, arról az általunk megkérdezett - nevük elhallgatását kérő - szakértők eltérően nyilatkoztak. Egyikük szerint gyakorlatilag a kezdeti költségek, valamint a vállalatirányítási rendszer kialakítása felemésztik a pénzt, forgótőkére már nem jut forrás. Másikuk viszont úgy vélekedett: megfelelő gazdálkodással százmillió elégséges lehet az új cég elindítására. A tudomásunkra jutott forgatókönyv szerint az új kft. a 210 dolgozóból körülbelül 160-at venne át.

A HP Zrt. a gazdasági világválság miatt nagyon nehéz időszakot él át. Pálfi József a cég vezérigazgatója tudósítónknak azt mondta: a porcelán eladásból származó bevételük néhány évvel ezelőtt még 1,1 milliárd forint volt, idén viszont már csak 650 millióval számolnak. Az értékesítési problémák miatt financiális nehézségek alakultak ki a 2006-ban még nyereséges, 2007-et pedig nullszaldóval záró Hollóházán.

A vezérigazgató tájékoztatása szerint gondot jelent a bérek kifizetése és vannak szállítói tartozásaik is. A gyár jelenlegi működését feszítő problémák megoldása rendkívül sürgőssé vált. Ezért volt fontos a gyár életében az osztrák Gmundner Keramik Manufakturral létrejött kapcsolat, amelynek köszönhetően idén februárban elindult a porcelánnál 30-40 százalékkal olcsóbban elkészíthető kőedény gyártás, ezek a termékek ráadásul keresettebbek is a piacon.

Az osztrák cég szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy 2011-ig termelésének felét Hollóházára helyezi át, ami idén százmillió, a következő esztendőkben pedig félmilliárd forint éves bevételt jelenthet a pályázaton nyertes cégnek. Ezen kívül az üzem önálló termékekkel is megjelenne a piacon. A dolgozók átképzése már elkezdődött.

Meg nem erősített információink szerint a MNV Zrt. kiszemeltje az új kft. igazgatói székébe Soós Győző, aki 1994 és 2006 között szocialista országgyűlési képviselő volt, jelenleg a sátoraljaújhelyi önkormányzat MSZP frakciójának tagja. Hogy a többségi tulajdonos a gyártást valószínűleg továbbvivő állami cég vezetésével miért nem az átalakulási folyamatot elindító és eddig levezénylő Pálfi Józsefet bízza meg, arról nem sikerült információt szereznünk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.