Dagad a kínai húsbotrány

A hét elején kirobbant kínai húsbotrány újabb országot és legalább három újabb nemzetközi gyorséttermi láncot ért el. Az „újrahasznosított” húskészítményeket tudtukon kívül felhasználó McDonald’s, Pizza Hut és KFC mellé felsorakozott a Starbucks, a Burger King és a Papa John’s, továbbá Japán, ahol kiderült, hogy a McDonald’s Chicken McNuggets húspogácsáihoz is a  beszédes nevű sanghaji Husi Food szállította az igencsak kétes minőségű és eredetű alapanyagot.

A McDonald’s az összes, több mint 1300 japán egységében levette az étlapról a McNuggetset. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a Husi Food 2002 óta látta el csirkehússal a szigetország gyorséttermeit, s okkal feltételezhető, hogy szállítmányai korábban sem lehettek makulátlanok. A lista azonban korántsem teljes, a kínai élelmiszerügyi hatóságok most azt vizsgálják, hogy a Husi Food azonnali hatállyal bezárt sanghaji központi feldolgozóján kívüli öt területi gyáregységben milyen munka folyt, és azokban mennyire vették komolyan az élelmiszer-higiéniás előírások betartását.

Ami biztos: a cég – miután valamennyi szerződött partnere megszakította vele a kapcsolatot – most krízis menedzselésben jártas szakértők bevonásával igyekszik minél gyorsabban lemosni a ráfröccsent sarat. Nem lesz egyszerű dolga. A romlott húsok újracsomagolásával, majd felhasználásával okozott kár először a forgalom érezhető visszaesésén mérhető le, valós anyagi következményei csak később jelentkeznek.

Kínában a szennyezett bébiételek és tejtermékek miatt kirobbant botrány óta jelentősen szigorodott az élelmiszer-biztonsági ellenőrzés, ezek célpontjai azonban főként a helyi vállalkozások voltak, a nagy amerikai hamburgeres láncok minden gyanú felett álltak – egészen eddig. Ezután azonban nekik is folyamatos minőségellenőrzést kell végezniük valamennyi beszállítójuknál. Az érintettek komolyan is veszik az ügyet, hiszen a világ legnagyobb és leggyorsabban fejlődő piacáról van szó.

A McDonald’s vezérigazgatója, Don Thompson gyors, határozott és arányos lépéseket helyezett kilátásba, amint a hússzennyezési botrány megállapításai valósnak bizonyulnak. A cégnél – érthetően – zokon vették, hogy kínai partnerük nemes egyszerűséggel hülyének nézte őket. Éberségüket elaltathatta, hogy a Husi Food az amerikai OSI-csoporthoz tartozik, amelytől joggal várható el a közegészségügyi szabályok tiszteletben tartása – külföldön is. A Starbucks közvetetten érintett a botrányban, egyik beszállítója ugyanis a Husi Foodtól szerezte be az almás-csirkés sütihez valókat.

Azóta ez is tiltólistára került. A Burger Kingnél részleteket nem árultak el, míg a Papa John’snál a sanghaji éttermekben felszolgált marhahús és húsos feltét tartalmazott gyanús elemeket – írja az Associated Press. A botrányt a Dragon TV rejtett kamerás riportja robbantotta ki, amelyben az látható, hogy a Husi Food alkalmazottai iparszerűen foglalkoztak a lejárt szavatosságú hústermékek átcímkézésével. A Husi Food közleményében megdöbbentő és elszigetelt eseményként tüntette fel a látottakat, de ami pozitív: vállalja a történtekért a felelősséget.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.