Csúcsra pörgött az állami hátterű Rába

Nem volt oka panaszra az év első hónapjaiban az immár bő egy éve többségi állami tulajdonban lévő Rába Nyrt.-nek. A vállalatcsoport az első negyedévben 11,4 milliárd forint árbevételt ért el, ami 16,4 százalékkal múlja felül az elmúlt év ugyanezen időszakát.

Nem volt oka panaszra az év első hónapjaiban az immár bő egy éve többségi állami tulajdonban lévő Rába Nyrt.-nek. A vállalatcsoport az első negyedévben 11,4 milliárd forint árbevételt ért el, ami 16,4 százalékkal múlja felül az elmúlt év ugyanezen időszakát. Mindez azt eredményezte, hogy a társaság összességében 860 millió forintos eredménnyel zárta az időszakot, ami jócskán meghaladja az elmúlt év ugyanezen időszakában regisztrált 34 milliót. Ez az elmúlt mintegy egy évtized legjobb első három hónapjának mondható – mondta Pintér István, a társaság elnök-vezérigazgatója a társaság eredményeinek bemutatásakor.

Hozzátette: ez különösen azért tekinthető kedvező fejleménynek, mert az észak-amerikai és az európai piacon a nehéz tehergépjárművek piacán csökkenő kereslet volt az év első negyedévében. Ugyanakkor az „agrárium dübörög”, s ennek megfelelően az amerikai és az európai piacon is jól húzott, s komoly érdeklődések voltak a mezőgazdasági futóművek iránt. Az viszont már egyáltalán nem mondható kedvező körülménynek, hogy az orosz busz- és tehergépjármű-piacot kedvezőtlen trend jellemezte, s mindkét szegmensben csökkent az értékesítés.

A kifejezetten jónak mondható számok az alap-, azaz a futóműüzletágból jönnek – fejtette ki az elnök. A vállalaton belül ez a terület több mint 25 százalékos bevételnövekedést produkált, így a forgalom meghaladta a 8,2 milliárd forintot az időszakban. Ez persze az üzemi eredményben is megmutatkozott, hiszen a tavalyi 109 millióval szemben 753 millió forint jött össze ezen a könyvelési soron. A szegmens számára egyébként jó környezetet teremtett az amerikai piac, ahol már nem csak Rába-alkatrészek iránt volt kereslet, hanem komplett futóműveket vettek a partnerek. Ez különösen két nagy vevőnek, a John Deere-nek és a Marmon-Herringtonnak volt köszönhető.

Az alkatrészüzletágban stabil javulást értek el. A tavaly indított stratégiai beruházás, amely a Volkswagen számára teszi lehetővé a beszállítást, markánsan megjelenik már ebben az évben, ám az igazi felfutás jövőre érkezhet meg. Arra is számítanak, hogy a Suzuki új SX4 autója is jól teljesít majd, amely cég számára is szállítanak.

A járműüzletágnak a kivitele viszont enyhén csökkent, ugyanakkor a belföldi értékesítés közel 128 százalékkal növekedett a tavalyihoz képest – ez jellemzően honvédelmi eladásokat takar –, ám ez sem ellensúlyozta a külföldi értékesítés visszaesését. Így az ágazat üzemi eredménye 900 millió forintos nettó árbevétel mellett -98 millió forint lett.

Kérdésre válaszolva a buszüzletággal kapcsolatban Pintér István kifejtette, a Rába-Volvo megállapodás üzleti modellje „igényvezérelt” – vagyis úgy futtatják fel, amekkora kereslet van. Ennek eredménye az is, hogy a szükséges munkaerőt úgy futtatják fel, amekkora érdeklődés mutatkozik. A projekt a Volvo 7900 és a 8900 dízel és hibridcsaládjáról szól, miután a kereslet tapasztalataik szerint a kisebb és midibuszok felé tolódik el.

Ma úgy látják a cégénél, hogy a dízelmotorok hatékonyságjavítása a végéhez közeledik, s abban állapodtak meg, hogy a hibrid kategóriában jelennek meg. Hozzátette: miután a városok, önkormányzatok és egyéb vevők tendereken szerzik be ezeket a buszokat, ezért minden ilyen pályázaton el kívánnak indulni. A megállapodás beruházásigényével kapcsolatban kifejtette: az alapinfrastruktúra biztosított. Szükség lesz azonban beruházásokra, amelyeket saját, illetve pályázati forrásból biztosítanak.

Az cég idei üzleti terveivel kapcsolatban Pintér kifejtette: két számjegyű árbevétel-növekedést, s e mellett az elmúlt tíz év legmagasabb EBITDA-eredményét szeretnék elérni. A devizaárfolyamok függvényében pedig a jelenlegi 11,3 milliárd forintos hitelállományt 10 milliárd alá akarják csökkenteni. 

Ugyancsak a Rábával kapcsolatos fejlemény, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény módosításához egy fideszes képviselő nyújtott be módosító javaslatot. Czira Szabolcs elképzelése szerint védeni kellene a társaságot, így az államnak akkor is meg kellene tartania 50 százalék plusz egy szavazatot a cégben, ha a későbbiekben mégis részvényértékesítésre szánnák rá magukat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.