Csökkenő forgalom mellett piacvezető maradt az Electrolux Lehel
A vállalat 177,5 milliárd forintos árbevételt ért el 2009-ben, és 4,5 milliárd forintot költött termékfejlesztésre illetve a hazai gyáregységek modernizálására. A hazai piacon a csoport stabilan tartja pozícióját, miután a 2009-es évet piacvezetőként zárta, egy termékkategória (a mosogatógépek) kivételével, minden termékcsoportban.
A tavalyi forgalom egyébként ami 8,8 százalékkal elmarad a 2008. évitől, míg a beruházásokra fordított 4,5 milliárd forint megközelítette az előző évit. A tervek szerint a vállalat csaknem egymilliárd forinttal, 5,5 milliárdra szeretné növelni a fejlesztésekre, elsősorban környezetbarát megoldások alkalmazására fordítandó forrásokat.
A gazdasági válság hatásai eltérő mértékben érintették a vállalat különböző területeit. A porszívógyárban előállított termékek száma 20 százalékkal maradt el az előző évhez képest, azonban az értékesítési adatok az év második felében már elérték a válság előtti állapotot. Különösen nagy érdeklődést mutatott a nemzetközi piacon a prémium kategóriás termékek iránt, amelyek eladása egész évben kedvezően alakult.
A jászberényi hűtőszekrénygyárban 2,7 százalékkal, míg a fagyasztóládagyárban 1,5 százalékkal kevesebb terméket gyártottak a 2008-as értékekhez képest. A csökkenés hátterében többek között az egyik legnagyobb partner, a Quelle megszűnése áll.
Ugyanakkor az olaszországi átszervezések eredményeként 2009-ben már a beépíthető hűtőgépek teljes termékskálája itt készült, melynek következtében az alaptípusok száma duplájára emelkedett. Tovább folytatódtak a fejlesztések a fagyasztóládagyárban is; az új szigeteléssel és nagyobb hűtőtérrel ellátott modelleket az összes európai piacon jól fogadták.
A gazdasági válság hatásaként jelentkező keresletcsökkenés a nyíregyházi hűtőszekrénygyárat érintette leginkább. Mivel az itt gyártott modellek majdnem 50 százalékát kelet-közép-európai piacokon értékesítik, a kelet-európai gazdasági körülmények negatív irányba befolyásolták az eladási számokat.
Tavaly – az előző évi bázishoz képest – ezért 23 százalékkal kevesebb készülék gördült le készült el gyártósorokon. Ezzel együtt mégis jelentős eredményként értékelte Takács, hogy az új termékek bevezetéséhez kapcsolódó átalakításoknak és korszerűsítéseknek a végére értek. Ennek következtében idén megújul a gyártott modellek 60 százaléka, így a hazai termékválaszték is számos új, kedvezőbb energiafogyasztású modellel frissül.
A GfK Piackutató Intézet adatai alapján az egész régióban, Magyarországon volt az egyik legjelentősebb a piac csökkenés. A háztartási nagygépek mennyiségi értékesítése az egész évre vetítve 24,6 százalékkal, míg a porszívóké 15 százalékkal esett. Az értékbeli visszaesés ennél kicsit alacsonyabb, ami az átlagárak növekedését jelzi.