Csődvédelmet kért a Saab
A csődvédelem lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kidolgozza az életben maradáshoz szükséges átalakítási terveket, és azokat - a vállalat vezetésének ígérete szerint - három héten belül a hitelezők elé tárja.
A cégcsoport terveiben az önállóvá válás, a GM-ről való leszakadás is szerepel, amit az anyavállalat is megerősített pénteken. A GM detroiti közleménye szerint a csődvédelem megnyitja az utat a svéd leányvállalat önállóvá válása előtt. Felmerült az ugyancsak a GM-hez tartozó Opellel való összeolvadás lehetősége is.
A Saab új pénzt is szeretne bevonni, közleménye szerint magán és állami forrásból egyaránt. A svéd kormány a héten már elutasította a GM állami támogatásra vonatkozó kérését, amelyet GM úgy terjesztett elő, hogy vagy megkapják a támogatást, vagy a Saab csődbe megy.
A svéd ipari miniszter kijelentette, hogy a svéd kormány nem veszi meg, nem államosítja a Saabot, sőt, semmiféle segítséget sem akar adni, mivelhogy - mint mondta - a Saab jövőjéért a GM felelős, és nem a svéd kormány. - Felelőtlenség a GM részéről, hogy magára a hagyja a Saabot, és megpróbálja a svéd adófizetőkre hárítani a felelősséget - mondta a miniszter.
A tervek szerint a négyezer Saab-dolgozó folytatja a gyártást egy csődgondnok irányítása alatt. A Saab egyébként évek óta veszteséges.
A Saab autógyár az 1937-ben alapított svéd repülőgépgyár részvénytársaság (Svenska Aeroplan Aktienbolag, SAAB) részeként kezdte működését. A General Motors 1990-ben 600 millió dollárért megvette a Saab autógyár felét, tízéves opcióval a másik felére. Az opciót a GM 2000-ben váltotta be, megszerezve a svéd autógyár egészét.
Tavaly decemberben a GM már jelezte, hogy esetleg megválna svéd leányvállalatától. Sajtóhírek szerint az érdeklődők között volt a német BMW, a francia Renault, a dél-koreai Hyundai-Kia csopor és az indiai Tata Motors, de azóta sincs hír, hogy bármilyen vásárlási szándék komolyabbra fordult volna. A Saabnak Ausztriában is van üzeme, ott készül a Saab-kocsiknak körülbelül a negyede.