Csődvédelmet kért a Csiki-Bege

A Csiki-Bege cégcsoport autós cégei (Csiki-Bege Kereskedelmi Kft., Csiki-Bege Autoplaza Kereskedelmi Kft., Automax Flottakezelő Kft.) 2009. március 28-án csődeljárást kezdeményeztek maguk ellen és csődvédelmet kértek hitelezőiktől.

Ehhez a kényszerű lépéshez vezettek az általános gazdasági válság miatt az autópiacot sújtó 40-50 százalékos visszaesés, a finanszírozási piac ellehetetlenülése - amely vevőt és kereskedőt egyaránt érint - és a történelmi mélységeket túlszárnyaló árfolyamveszteségek - állapítja meg a cégcsoport közleménye.

Csiki-Bege Lajos, a cégcsoport vezetője  a sajtótájékoztatón
Csiki-Bege Lajos, a cégcsoport vezetője a sajtótájékoztatón

Kevesebb vevő, csökkenő árrés, romló pénzügyi helyzet, így jellemzik a tavalyi évet  a hazai autókereskedők, akik szerint 2009. teljes egészében a válság  jegyében fog eltelni - ez derül ki a PricewaterhouseCoopers  (PwC)felméréséből, amelyet kedden ismertettek Budapesten.

A közel száz hazai autókereskedés körében végzett felmérés eredményei alapján a szakemberek úgy számolnak, hogy a  Magyarországon található mintegy 800 autókereskedés 10-20 százaléka  különféle okok miatt nem tudja majd folytatni tevékenységét, nem  tudja fölvenni a versenyt a nehéz piaci körülmények között - mondta  el a sajtótájékoztatón Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.

A szakember szerint a nyertesek azok a márkakereskedők lesznek,  akik az új autók értékesítésén túl szolgáltatásokat is nyújtanak,  illetve lefaragják költségeiket, valamint több autómárkát is  forgalmaznak.
Az értékesítési volumenek csökkennek, az árrések zsugorodnak és  emelkedik a rossz hitelek aránya. Mindezek kezelése, így együtt,  bármilyen vállalkozás számára komoly problémát jelent - mondta  Lőcsei Tamás, aki szerint a legnagyobb túlélési eséllyel azok a  márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például  márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel rendelkeznek.

A személygépkocsi márkakereskedések száma elkerülhetetlenül  csökkenni fog. A piaci körülmények által kikényszerített  konszolidáció sok autókereskedő céget bezárásra fog kényszeríteni. A  jövőben az egynél több kereskedésben, egynél több márkát forgalmazó  nagyobb kereskedők fogják uralni a piacot - véli Lőcsei Tamás.
Kifejtette: általánosságban elmondható, hogy a nagyobb, több  márkával foglalkozó kereskedők pénzügyi helyzete jobb, mint kisebb,  csupán egy márkát értékesítő társaiké. A konszolidáció valószínűleg  nem a kisebb márkakereskedők nagyobbak általi felvásárlásában, hanem  a vetélytárs összeomlása után, piaci áron alul történő átvételben  fog megnyilvánulni. Ez igen fájdalmas lesz a piac sok szereplője  számára.

Magyarországon az autósűrűség még mindig elmarad a térség más  országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra,  addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404 -  mondta Lőcsei Tamás.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a magyarországi  autóértékesítés 5,8 százalékkal csökkent 2008-ban az egy évvel  korábbi adatokhoz képest. Míg 2007-ben 195 ezer autót adtak el  Magyarországon, addig 2008-ra ez a szám 176 ezerre csökkent.

A gazdasági tanácsadó cég felméréséből kiderül, hogy a múlt  évben értékesített autók 86,9 százalékát a kis- és középkategóriás  gépjárművek teszik ki, valamint 2007-hez képest 20 százalékkal nőtt  a luxus autók értékesítése hazánkban. Magyarországon a  márkakereskedések az új autók értékesítéséből szerzik bevételeik  nagy részét, 48 százalékát, a flottaértékesítésben (10 százalék)  valamint a szervizszolgáltatásokban (23 százalék) továbbra is  növekedési lehetőségek rejlenek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.