Csődöt jelenthet a General Motors

Szinte biztosan csődvédelmet kér a legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors és hasonló sorsra juthat a Chrysler is. Elemzők szerint a részvényesek búcsút inthetnek befektetésük háromnegyedének, a csődvédelem nélkül azonban ennél is többet buknának.

Valószínűleg csődvédelmet kér a likviditási gondokkal küzdő legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors (GM) – írta a szerdai The Washington Post. A három detroiti autógyár közül kettő, a GM és a Chrysler hetekkel ezelőtt figyelmeztetett: szövetségi segítség hiányában már idén fizetésképtelenné válhatnak. (A Ford jobb helyzetben van, nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően védőhálóra, egy 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.) A Moody's Inverstors Service hitelminősítő szerint 70 százalék az esélye annak, hogy az amerikai kormány egy előrecsomagolt csődeljárás keretében fogja kisegíteni a csődközeli állapotba jutott autógyárakat. Ebben az esetben a részvényesek befektetésük 75 százalékát veszíthetik el.

A Moody's elemzője szerint a befektetők a kormányzati garanciával végrehajtandó, csődvédelem keretében történő  átszervezéssel kevesebbet buknak, mintha a cég nem kérne csődvédelmet. A hitelminősítő szerint csak 25 százalék az esélye  annak, hogy a kormány csődvédelem nélkül nyújt segítséget az autóiparnak, és 5 százalékra tehető, hogy az autógyárak szövetségi segély nélkül mennek csődbe. Henry Paulson pénzügyminiszter előző nap közölte, hogy készül a szövetségi segélycsomag a GM és Chrysler megsegítésére. A Fox News hírcsatorna értesülése szerint előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni.

A washingtoni szenátusban a múlt héten bukott el a demokraták által kezdeményezett 14 milliárd dolláros mentőcsomag terve. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit. A miniszter nem utalt rá, hogy mikor jelenthetik be a hiteleket, de leszögezte: az autóipar összeomlása kedvezőtlen hatással lenne a gazdaságra. Jelezte ugyanakkor, hogy a 700 milliárd dolláros bankmentő csomag első felének megmaradt részéből, 15 milliárd dollárból segíthetik ki az autógyárakat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.