Csődközelben a Japan Airlines
Szeidzsi Majehara közlekedési miniszter nem ismer pardont: visszadobta a légitársaság vezetése által kidolgozott megmentési tervet, mivel az mind a költségcsökkentésben, mind a társaság feltőkésítésében szerény célkitűzéseket fogalmazott meg. A kezdeményezést most magához ragadta a kormány, amely a kilábalási stratégiát a maga által felállított öttagú testületre bízta. Utóbbinak október végére kell végleges formába öntenie elképzeléseit.
Jukio Hatojama kormányfő is szkeptikusan nyilatkozott a JAL jövőjéről a pittsburghi G20-as csúcson: „Saját szememmel szeretném látni, hogy a költségek lefaragásában valójában meddig hajlandóak elmenni." - mondta újságíróknak, hozzátéve: valószínűtlen, hogy a JAL-t hagyják csődbe menni. Erre negatív példaként a Swissair és a Sabena szolgál, a két légitársaság 2001-es csődje óriási károkat okozott Svájcnak illetve Belgiumnak.
A társaság pénzügyi tartalékai decemberig elegendőek, értéke azonban rohamosan csökken. A tokiói tőzsdén szerdán a JAL részvények rekord nagyságú, 16 százalékos zuhanást produkáltak, amire csütörtökön is rátettek még 7,6 százalékot. A bizonytalan helyzetet kihasználva az American Airlines és a Delta is szívesen betársulna a JAL-ba, ám ebből a segítségből egyelőre nem kér a legnagyobb japán légitársaság vezetése. Együttműködésről azonban tárgyalnak az amerikaiakkal, mint ahogy az Air France-KLM esetleges betársulását sem zárják ki kategorikusan - írja a Bloomberg.
Eközben a JAL történetének legnagyobb járatritkításárt és leépítését készítik elő: 6800 főt küldenek el 2011 végéig. A JAL bevételének csaknem felét a nemzetközi járatok szállítják, itt a válság miatt 25 százalékkal csökkent júniusban az utasforgalom. Hasonló visszaesésre 2003-ban, a madárinfluenza járvány kitörésekor volt példa.
Júniusban százmilliárd jenes gyorshitelt kapott az állami fejlesztési bank vezette konzorciumtól, melynek a Sumitomo, a Mitsubishi és a Mizuho volt a tagja. Novemberig azonban újabb 150 milliárdot, márciusig pedig még százmilliárdot kell előteremteni valahonnan - írja a Nikkei English News. Ez együtt 2,3 milliárd dollárnak felel meg. Az első negyedévben 99 milliárd jen volt az 1987-ben privatizált légitársaság vesztesége, kötelezettségei pedig 1500 milliárd jent tesznek ki. Ez mai árfolyamon 3056 milliárd forintnak, a 2008-as magyar GDP 12 százalékának felel meg.