Csődhullám a vendéglők körében
Az italszolgáltatással foglalkozó cégek bedőlési aránya hat százalék közelében van, de az éttermi és mozgó vendéglátással foglalkozó vállalkozások közül is százból több mint négy megy egy éven belől „csődbe”. A szállodai szolgáltatással foglalkozó cégek esetén a bedőlési arány három százalék körül van. A Bisnode nemzetközi cégminősítő elemezéséből kiderül, hogy több mint 25 ezer cég foglalkozik ma Magyarországon valamilyen éttermi vagy italszolgáltatási szolgáltatással, míg alig több mint négyezer szálláshely szolgáltatással. Nem meglepő, hogy a szektorból a legtöbb vállalkozás – 57 százalék – éttermi, mozgó vendéglátás főtevékenységgel van bejegyezve.
A felszámolások és a kényszertörlési eljárások száma is jelentősen megemelkedett a szektorban, míg a végelszámolások száma - 2013 első negyedévét összehasonlítva az idei év első három hónapjával – csökkent. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a vendéglátó és szálláshely-szolgáltató cégek nem saját elhatározásból, hanem inkább külső kényszerre zárnak be. Az éttermi vendéglátás és italszolgáltatás esetén egy év alatt közel hétszeresére nőtt a kényszertörlések száma, és közel 60 százalékkal nőtt a felszámolások száma is. A teljes iparágban ma naponta nyolc cég ellen indul kényszertörlési eljárás, öt ellen felszámolás, ami igen magas szám.
A vendéglátás és szálláshely szolgáltatás kockázatosságának növekedése ellenére az új cégek alakítása nem állt meg a szektorban. Mindkét területen megduplázódott az új cégalapítások száma. Jelenleg havonta átlagosan 225 cég alakul a szektorban és ennek is 90 százaléka a vendéglátásban. A nagyszámú cégbedőlések miatt azonban nagyon kis mértékben ugyan - csupán 0,2 százalékkal -, de csökkent a szektorban működő vállalkozások száma egy év alatt.
Keleti József a Bisnode nemzetközi cégminősítő cégcsoport ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magas cégbedőlési index a szektorban alapos körültekintést tesz szükségessé, mielőtt egy, az iparágban tevékenykedő vállalkozásnak utólagos fizetést engedélyezünk. Ráadásul a vendéglátóhelyek esetében nem elég az üzleti kapcsolat létrejöttekor az alapos cégminősítés, hanem rendszeres szállítás esetén folyamatosan nyomon is kell követni kockázatosságuk alakulását, mivel bármikor történhet olyan esemény, melytől egy vállalkozás fizetésképtelenné válik.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének trend riportja szerint a magyar szállodák bevételei emelkednek, ami jó hír a szálláshely-szolgáltatók számára. A szektoron belül eddig is inkább az éttermi és italszolgáltatókkal volt a nagyobb probléma. Ezen cégek kockázatossága a legmagasabb, melynek egyik oka az étterembe járási szokásokban is keresendő. Míg például Olaszországban a hazai népességnek a 25-30 százaléka jár étterembe, addig ez a szám hazánkban csupán három százalék.