Csődben repül tovább a SkyEurope
Csődvédelembe menekült a SkyEurope, amelynek ezúttal nagy szerencséje, hogy Szlovákiában van bejegyezve a cég. A légitársaság közleménye szerint az illetékes bíróság megindította a SkyEurope Airlines a. s. átszervezését célzó eljárást, amelyet hivatalosan "hitelezői védelem átszervezés alatt" formulával illetnek. Ennek a lényege, hogy ha egy fizetésképtelenség szélére került cég fel tud mutatni olyan üzleti tervet, amellyel a nagyobb esély van a tartozásai kifizetésére, mint egy felszámolási eljárás esetében, akkor a bíróság engedélyezi a cég átalakítását.
Márpedig egy fapados légitrásaságnak gyakorlatilag nincs vagyona a márkanevet leszámítva (a gépek és az ingatlanok béreltek, más jelentős vagyon nincs), azaz a hitelezők a cégek bedöntésével gyakorlatilag leírják a követeléseiket. Tehát a szlovák eljárás nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez: gyakorlatilag az összes nagy amerikai légitársaság megjárta már ezt az utat.
A "hitelezői védelem" időszaka alatt a cégnek nem kell fizetni korábbi hiteleit, ám minden onnantól keletkezett számláját időben kell kiegyenlítenie - mondta lapunknak Zboray András, a légitársaság kereskedelmi igazgatója. Ez legalább három hónapig érvényes, vagy mindaddig, amíg olyan befektetőt nem találnak, aki képes rendezni a cég pénzügyi helyzetét. Ugyanakkor, a cég gazdálkodására folyamatosan figyel ahatóság: vagyis, ha egyetlen szállító is panaszt tesz a bíróságon késedelmes fizetés miatt, vagy a csődbiztos hivatalból jelzi ezt, azzal gyakorlatilag bedönti a vállalatot. Elviekben tehát ha a légitársaság nem változtat, akkor ez csupán a kivéreztetés lassítását jelenti. A hatóságok azért engedélyezték mégis a SkyEurope védelmét, mert a légitársaság üzemelése az utóbbi hónapokban már pozitív volt, korábbi kötelezettségeik terhei azonban rendre a mélybe rántották a pénzügyi eredményeket.
A pozsonyi központú légitársaság a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, kis híján kétmilliárd koronás veszteséggel zárta. Az idei első negyedévben 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el. Egy évvel korábban euróban számolva 28,5 millió volt a veszteség. Idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról. Úgy tudjuk, a jelenlegi hitelállományról a cégnél azt tartják: nagyon nagy, de kezelhető. Forrásaink szerint biztosan meghaladja a harmincmillió eurót.
Ezt megerősíti, hogy több korábbi tőkebevonás után Jason Bitter, a diszkont légitársaság vezetője június elején ismét bejelentette: húszmillió eurós tőkeinjekcióra van szükség. Erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. A hitelezői védelem eljárás nélkül a tőkebevonás lehetetlen küldetésnek számítana, így azonban van rá némi esély.
Januárban a légitársaságtól a GE lízingcége, a GECAS több repülőt is visszavett a lízingdíjak nem fizetése miatt, a SkyEurope hetekig kölcsön-repülőkkel üzemeltette a járatokat. - A flottakérdést rendbehoztuk, jelenleg nyolc saját géppel repülünk, amihez jövő héten érkezik még kettő, tehát ismét tíz gépünk lesz - mondta lapunknak Zboray András. Kérdésünkre sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta, hogy sokkal jobb feltételekkel jutottak hozzá a repülőgépekhez, mint amennyiért a GECAS-tól bérelték azokat.
Korábban ugyanis a cég Boeing 737-700 és 800 NG (új generációs) gépekkel repült, melyeket 2006 és 2007 során állítottak forgalomba: ekkor az iparágat erőteljes expanzió jellemezte, következésképp az árak is magasak voltak. Akkoriban 250 ezer 300 ezer euró közötti havi díjért lehetett szerződést kötni a repülőkre. Most 737 Classic (korábbi széria) gépeket lízingeltek, melyekre a recessziótól súlytott időszakban akár 100 ezer euró alatt is le lehet szerződni. Iparági szakértők szerint, ha a GECAS nem veszi vissza a SkyEurope gépeit, ma a cég már nem létezne.
Zboray András lapunknak elmondta: a jelenlegi helyzetben nem kívánnak terjeszkedni, helyzetük stabilizálására koncentrálnak a bécsi, a pozsonyi és a prágai bázison. Jelenlegi, három és félmilliós utasszámuk 3-4 százalékát adják a magyarok, annak ellenére, hogy budapesti bázisukat már felszámolták, s ebben a menetrendi szezonban nem is üzemeltetnek járatot.