Csőd felé kormányozzák az Opelt?

A német nagykoalíció pártjai ellentétesen ítélik meg az Opel autógyártó jövőjét. A kereszténydemokraták hagynák csődbe menni, a szociáldemokraták pedig pénzzel is segítenék a márka túlélését. Ám abban egyetértenek, hogy ami az ügyben folyik, az maga a horror.

A csődeljárás megindításáról szóló döntés hevesen cáfolják az Opel rüsselsheimi főhadiszállásán, a „horror-kifejezést" azonban már nyíltan használják német politikusok és gazdasági vezetők. A sort Wolfgang Schäuble (CDU) német belügyminiszter nyitotta meg, szerinte a General Motors németországi leányvállalata számára az államtól kért mintegy 3,3 milliárd eurós mentőöv helyett sokkal jobb megoldás lenne a csődeljárás.- A német csődjog nem egy cég felszámolására, hanem a gazdasági értékek megmentésére fut ki - emlékeztetett a konzervatív politikus.

Majd jött Martin Kannegiesser, a német fémipari munkaadók szövetségének (Gesamtmetall) elnöke szerint az állam nem ragadhat ki kénye-kedve szerint megroggyant vállalatokat. - A gazdasági kudarccal szemben nem érv a dicső múlt vagy a hagyomány. Az Opel állami megmentése alapvetően a piaci versenyt torzítaná el - hangoztatta Kannegiesser, hozzátéve: a márka bukása korántsem jelentené a német autóipar végét.

Autóipari szakértők egybehangzó véleménye szerint a csődeljárás még jobban elriasztaná a vevőket. A 2500 eurós kormányzati roncsprémium meglendítette a német autópiacot: míg a Volkswagen az idén februárban az előző hónaphoz képest 23 százalékkal több autót adott el Németországban, az Opel csak négy százalékkal több kocsit tudott értékesíteni „hazai pályán". Szakértők azt is hozzáteszik: a fizetésképtelenség a termelés végét jelentené, mivel az Opel minden modelljének licence és szabványa a General Motors tulajdonában van.

Bármi is lesz az Opel körüli mostani kötélhúzás eredménye, a német autógyár sorsa egyértelműen napi politikai üggyé vált a választási évben járó Németországban. A kereszténypártok megosztottak az ügyben: míg Angela Merkel kancellár és CDU-elnök a nemzetgazdaság szempontjából nem tartja relevánsnak az Opelt, a nagykoalíciós partner szociálde-mokraták és a szakszervezetek ezt éppen ellenkezőleg látják. Az állami segítség mellett áll ki Észak-Rajna-Vesztfália, illetve Hessen CDU-s kormányfője, mindkét tartományban fontos munkaadó az Opel. A szakszervezetek mindenesetre készek arra, hogy százalékban kifejezve kétszámjegyű munkabércsökkentést fogadjanak el a 26 ezer németországi Opel-munkahely megtartása érdekében.

Közben kiderültek a General Motors amúgy legális könyvelési trükkjei: míg az Opel nyereségét Amerikába utalták és ott adóztak utánuk, a veszteségeket Németországban írták le. Ez azért is figyelemre méltó, mert a Merkel-kormány az esetleges állami mentőöv fejében annak garantálását is feltételül szabja, hogy az adófizetők pénzéből egyetlen eurócent sem kerülhet Detroitba.

Az Opel május végén 250 fős létszámcsökkentésre készül a lengyelországi Gliwicében levő üzemében, közölte hétfőn az Opel anyavállalata, a General Motors. A létszámcsökkentés azért szükséges, mert háromról kettőre csökkentették a műszakokat, közölte a General Motors szóvivője. A múlt év végén már volt egy 250 fős leépítés Gliwicében, ahol most 2850-en dolgoznak. Januárban és februárban az üzem 13 327 gépkocsit gyártott, a tavalyi első két hónapban még 37 285-öt.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.