Csalódást okozott a Facebook
Csalódniuk kellett azoknak, akik azt várták, hogy a Facebook saját telefont mutat be. A cég kaliforniai idő szerint reggel tartott sajtótájékoztatót, de a technikai újdonságokra figyelő újságírók és bloggerek már azóta transzban voltak, hogy szűk egy hete kiküldték a meghívókat az eseményre.
Ebben konkrét témát ugyan nem jelöltek meg, de egy félmondattal arra céloztak, hogy egy komoly mobilinnovációt mutatnak majd be a nagyérdeműnek. Ezt követően pedig nap mint nap jöttek ki a találgatások és a vélt látványtervek az új telefonról, sőt a jól értesültek azt is tudni vélték, hogy a HTC gyártja majd a készülékeket. Az Apple marketingmódszerére hajazó taktika bevált, az információk még a részvényárfolyamot is képesek voltak kilengetni.
Annál is inkább, mert már nagyon rég pletykálják, hogy a közösségi portált fejlesztők üstjében egy új telefon terve fortyog. A sajtóeseményt is annak ismertetésével kezdte Mark Zuckerberg, hogy milyen drasztikusan nőtt azoknak a száma, akik immár nem számítógépen, hanem valamilyen mobil eszközön, okostelefonon vagy táblagépen veszik igénybe a közösségi szolgáltatást.
Tegnap azonban bemutatták a világnak, mit sütöttek ki a fejlesztők, s ez alapján állítható, hogy a pletykák igazak is, meg nem is. Valóban egy HTC-telefonon mutatták be a fejlesztést, ám az nem egy új telefon, hanem valójában az Android operációs rendszer alapjain fejlesztett egyedi felhasználói felület, amelyet az okostelefonos világban skinnek hívnak.
A Facebook Home névre keresztelte el az újdonságot, amelynek azonban van hardverigénye is. A demokészülékben például Snapdragon 400 processzor dolgozik, 1GB memória, 5 megapixeles hátsó kamera, Android 4.1 operációs rendszer és egy 4,3 hüvelykes, 720 soros kijelző – ezek a főbb technikai adatok.
Fontos az ár is: az AT&T szolgáltatónál már mától rendelhető a bemutatott készülék, induló ára száz dollár lesz, vagyis az ár belépőszintű. Igaz, lapzártáig nem derült fény arra, hogy ezért az árért milyen értékű szolgáltatáscsomagot kell megrendelni, a ma bevett modell szerint ugyanis a legolcsóbb tarifa igénybevétele esetén drágább a készülék. Egyébként pedig a Samsung Galaxy S4-re, az S III-ra és a Note II-re, valamint HTC One és One X+ telefonokra lesz elérhető először a rendszer.
A megoldás lényege, hogy a Facebook legnépszerűbb funkciói ezek után nem az alkalmazásból érhetők majd el, hanem ezek kikerülnek egyenesen a kezdőképernyőre, méghozzá úgy, hogy a kulcsfunkciók ugyanolyan ikonokat kaphatnak, mint amilyeneket az alkalmazások.
A Home az Android mély testreszabhatóságát használja ki: a kezdőképernyő mellett – ahol facebookos ismerőseink fényképes tartalmai lesznek láthatók, egy képernyővédőhöz hasonlóan – beépül az üzenetküldésbe és hatással lesz az értesítésekre is. Nem egy sima alkalmazás tehát, hanem az Android és az alkalmazások közé beépülő réteg. Ebben érdekes funkció például a Chat Heads, chatpartnereink arcképeit, ha szeretnénk, akkor is láthatjuk, amikor éppen más appban vagyunk, mondjuk videót nézünk. Vagyis az üzenetváltáshoz nem kell kilépnünk az épp használt alkalmazásból. A rendszert az üzenetküldő szolgáltatásokra hegyezték ki, valamint – természetesen – a hirdetésekre.
Ez ugyanis a lényeg: az, hogy az egész Facebook kikerülhet a kezdőképernyőre, a hirdetések sokkal hatékonyabb célba juttatását teszi lehetővé, ráadásul hatékonyabban tudnak „célozni” is, így összességében a megoldás Zuckerberg reményei szerint radikálisan növeli a cég bevételeit.
Nagy kérdés volt a tájékoztatón, hogy ugyanezek a szolgáltatások mikor jelennek meg az Apple eszközein, azaz az iOS rendszereken. Ezzel kapcsolatban Zuckerberg egyáltalán nem volt optimista, mint mondta, az Apple sokkal kevésbé ad hozzáférést az operációs rendszerhez, s egyébként is, sokkal szigorúbb feltételek és kontroll mellett lehet alkalmazásokat fejleszteni.