Csalódást keltett az Apple

Minden tekintetben felülmúlta egy évvel ezelőtti teljesítményét a világ legértékesebb cége, ennek ellenére szabadesésben zuhant az árfolyama a hétfői amerikai tőzsdezárást követően.

Az Apple részvénye kilenc százalékot zuhant az okostelefon-eladások mérséklődését övező befektetői aggodalmak nyomán. Pedig a gyorsjelentés számai impozánsak, az Apple 13,1 milliárd dolláros nyereséget ért el a decemberrel zárult üzleti negyedévében, pontosan annyit, mint egy évvel korábban, miközben a technológiai óriáscég bevétele 5,7 százalékkal 57,6 milliárd dollárra gyarapodott.

Az egy részvényre eső nyereség öt százalékkal 14,5 dollárra hízott. Valamennyi mutató meghaladta az előzetes elemzői várakozásokat, egyedül az iPhone-eladások alakulása terén volt elmaradás, és ezt rögtön büntette is a piac. A karácsonyi szezont is magába foglaló negyedévben a remélt 54,7 millió iPhone helyett csak 51 millió kelt el, s ebből a befektetők arra következtettek, hogy a cég első számú sikerterméke – egyben legfontosabb profittermelő egysége – teret vesztett az amúgy is túlzsúfolt okostelefon-piacon. Az iPad-eladások tompítottak a helyzeten, a vártnál egymillióval több, 26 millió táblagépre akadt vevő.

Az sem fokozta a jókedvet, hogy bejelentették: mostani negyedéves bevételi tervüket 42-44 milliárd dollár közé várják a 46,1 milliárddal kalkuláló elemzőkkel szemben. Ebben elsősorban az árfolyamhatások ludasak, az amerikai dollár ugyanis túlságosan is megerősödött a japán jennel és az ausztrál dollárral szemben. De az iPod zenelejátszóknál is törés mutatkozik a forgalomban – ismerik el az Apple-nél. 

Az sem lehet túl vigasztaló az Apple számára, hogy az okostelefon-piac éllovasa, a Samsung is hasonló gondokkal küzd, a dél-koreaiak nyeresége két éve nem volt ilyen alacsony, mint most. Mindkét cég számára a Lenovo, Huawei és ZTE trióval jellemzett olcsó kínai konkurencia előretörése jelenti a legnagyobb veszélyt. Az Apple okostelefon-eladásai elmaradnak a szélesebb piac 41 százalékos tavalyi növekedésétől, s tavaly csupán 13 százalékkal bővültek a Strategy Analytics adatai szerint. Ennek nyomán az Apple részesedése 19-ről 15 százalékosra zsugorodott, miközben a Samsung 32 százalékkal stabilan őrzi első helyét.

Az okostelefon-piac legzsírosabb profitot hozó felső szegmense túltelítetté vált, ezt a gigászoknak is tudomásul kell venniük, ennek megfelelően ideje lesz stratégiát váltaniuk – mondta a Bloomberg érdeklődésére Van Baker, a Gartner piackutató elemzője.

A számok ismeretében egyre nagyobb nyomás helyeződik Tim Cook vezérigazgatóra, hogy mihamarabb álljon elő olyan, magas profittartalmú, piacütő, innovatív termékekkel, amelyek a növekedés „segédmotorjává” válhatnak, tehermentesítve az iPhone-okat. Minden porcikájában új termékkel ugyanis 2010 óta, az iPad táblagép megjelenése óta adós az Apple. A vezérigazgató az iPhone 5S ujjlenyomat-felismerő funkcióját és az új mobil fizetési rendszer kidolgozását említette a tavalyi év nagy újításai között, de ez igencsak kevés – befektetői szemüvegen át nézve.

És ez a cég megítélésén is nyomot hagy: az Apple tíz év után tavaly először volt kénytelen csökkenő nyereségről beszámolni, árfolyama pedig csupán 5,4 százalékkal erősödött, miközben a legfontosabb vállalatokat tartalmazó Standard & Poor’s 500-as index harminc százalékkal került feljebb. Az idén még a veszteségzónában jár a kurzus, amely 1,9 százalékkal gyengébb a január 1-jén mértnél.  

A cég forgalma szempontjából kulcsfontosságú, hogy a világ legnagyobb mobilszolgáltatója, a China Mobile ügyfelei körében mennyire lesz sikeres a bemutatkozása. Mint ismert, a kínai cég decemberben egyezett meg az amerikaiakkal arról, hogy készülékkínálatába illeszti az iPhone-okat, ami évi többmillió darabos megrendelést hozhat magával.

Az év végén már háromszáz ponton árulják majd az iPhone-okat Kínában, amelynek szerepe folyamatosan felértékelődik, hiszen tavaly már 29 százalékkal magasabb, 8,84 milliárd dollár bevétel származott az ázsiai országból. Észak-Amerika ehhez képest egyszázalékos esést mutatott, a bevétel 20,1 milliárdra csökkent, elsősorban amiatt, hogy a mobilszolgáltatók későbbre halasztották a támogatott készülékcseréket, bevárva a legújabb modelleket.   

Tim Cook az iPhone kínai bemutatásán - minden a távol-keleti piacon múlhat
Apple Inc. CEO Tim Cook (R) and China Mobile's Chairman Xi Guohua (L) with iPhones pose with a customer at an event celebrating the launch of Apple's iPhone on China Mobile's network at a China Mobile shop in Beijing January 17, 2014. Apple Inc is finally launching its iPhone on China Mobile Ltd's vast network on Friday, opening the door to the world's largest carrier's 763 million subscribers and giving its China sales a short-term jolt. REUTERS/Kim Kyung-Hoon (CHINA - Tags: BUSINESS TELECOMS TPX IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.