Csalódást keltett az Apple
Az Apple részvénye kilenc százalékot zuhant az okostelefon-eladások mérséklődését övező befektetői aggodalmak nyomán. Pedig a gyorsjelentés számai impozánsak, az Apple 13,1 milliárd dolláros nyereséget ért el a decemberrel zárult üzleti negyedévében, pontosan annyit, mint egy évvel korábban, miközben a technológiai óriáscég bevétele 5,7 százalékkal 57,6 milliárd dollárra gyarapodott.
Az egy részvényre eső nyereség öt százalékkal 14,5 dollárra hízott. Valamennyi mutató meghaladta az előzetes elemzői várakozásokat, egyedül az iPhone-eladások alakulása terén volt elmaradás, és ezt rögtön büntette is a piac. A karácsonyi szezont is magába foglaló negyedévben a remélt 54,7 millió iPhone helyett csak 51 millió kelt el, s ebből a befektetők arra következtettek, hogy a cég első számú sikerterméke – egyben legfontosabb profittermelő egysége – teret vesztett az amúgy is túlzsúfolt okostelefon-piacon. Az iPad-eladások tompítottak a helyzeten, a vártnál egymillióval több, 26 millió táblagépre akadt vevő.
Az sem fokozta a jókedvet, hogy bejelentették: mostani negyedéves bevételi tervüket 42-44 milliárd dollár közé várják a 46,1 milliárddal kalkuláló elemzőkkel szemben. Ebben elsősorban az árfolyamhatások ludasak, az amerikai dollár ugyanis túlságosan is megerősödött a japán jennel és az ausztrál dollárral szemben. De az iPod zenelejátszóknál is törés mutatkozik a forgalomban – ismerik el az Apple-nél.
Az sem lehet túl vigasztaló az Apple számára, hogy az okostelefon-piac éllovasa, a Samsung is hasonló gondokkal küzd, a dél-koreaiak nyeresége két éve nem volt ilyen alacsony, mint most. Mindkét cég számára a Lenovo, Huawei és ZTE trióval jellemzett olcsó kínai konkurencia előretörése jelenti a legnagyobb veszélyt. Az Apple okostelefon-eladásai elmaradnak a szélesebb piac 41 százalékos tavalyi növekedésétől, s tavaly csupán 13 százalékkal bővültek a Strategy Analytics adatai szerint. Ennek nyomán az Apple részesedése 19-ről 15 százalékosra zsugorodott, miközben a Samsung 32 százalékkal stabilan őrzi első helyét.
Az okostelefon-piac legzsírosabb profitot hozó felső szegmense túltelítetté vált, ezt a gigászoknak is tudomásul kell venniük, ennek megfelelően ideje lesz stratégiát váltaniuk – mondta a Bloomberg érdeklődésére Van Baker, a Gartner piackutató elemzője.
A számok ismeretében egyre nagyobb nyomás helyeződik Tim Cook vezérigazgatóra, hogy mihamarabb álljon elő olyan, magas profittartalmú, piacütő, innovatív termékekkel, amelyek a növekedés „segédmotorjává” válhatnak, tehermentesítve az iPhone-okat. Minden porcikájában új termékkel ugyanis 2010 óta, az iPad táblagép megjelenése óta adós az Apple. A vezérigazgató az iPhone 5S ujjlenyomat-felismerő funkcióját és az új mobil fizetési rendszer kidolgozását említette a tavalyi év nagy újításai között, de ez igencsak kevés – befektetői szemüvegen át nézve.
És ez a cég megítélésén is nyomot hagy: az Apple tíz év után tavaly először volt kénytelen csökkenő nyereségről beszámolni, árfolyama pedig csupán 5,4 százalékkal erősödött, miközben a legfontosabb vállalatokat tartalmazó Standard & Poor’s 500-as index harminc százalékkal került feljebb. Az idén még a veszteségzónában jár a kurzus, amely 1,9 százalékkal gyengébb a január 1-jén mértnél.
A cég forgalma szempontjából kulcsfontosságú, hogy a világ legnagyobb mobilszolgáltatója, a China Mobile ügyfelei körében mennyire lesz sikeres a bemutatkozása. Mint ismert, a kínai cég decemberben egyezett meg az amerikaiakkal arról, hogy készülékkínálatába illeszti az iPhone-okat, ami évi többmillió darabos megrendelést hozhat magával.
Az év végén már háromszáz ponton árulják majd az iPhone-okat Kínában, amelynek szerepe folyamatosan felértékelődik, hiszen tavaly már 29 százalékkal magasabb, 8,84 milliárd dollár bevétel származott az ázsiai országból. Észak-Amerika ehhez képest egyszázalékos esést mutatott, a bevétel 20,1 milliárdra csökkent, elsősorban amiatt, hogy a mobilszolgáltatók későbbre halasztották a támogatott készülékcseréket, bevárva a legújabb modelleket.