Csalódást keltett az amerikai GDP-adat
Az amerikai GDP évesített szinten 2 százalékkal bővült a harmadik negyedévben, elmaradva az elemzők 2,5 százalékos várakozásaitól. Az adatközlés arra is rávilágított, hogy a vállalati eredmények többnyire kedvezőtlenül alakultak az időszak folyamán, valamint a dolgozói bérek is a vártnál kisebb mértékben nőttek - írja gyorselemzésében a Quaestor.
A fogyasztói kiadások, amelyek az amerikai gazdaság 70 százalékáért felelősek 2,3 százalékkal emelkedtek. Az előző becslés 2,4 százalék volt. A kiskereskedelmi forgalom, a feldolgozóipar és a lakáspiac élénkülése ebben a negyedévben arra utaltak, hogy az amerikai gazdaság – még ha lassan is, de – kilábalhat a recesszióból, ugyanakkor a relatíve magas szinten ragadt munkanélküliség, a stagnáló bérek azt jelzik, hogy a fogyasztás élénkülése a megtakarítások rovására ment, ezért kétséges, hogy a jelenlegi fogyasztási dinamika fenntartható-e a következő negyedévekben.
A megtakarítási ráta 3,8 százalékra csökkent az elmúlt negyedévben, amely 2007 vége óta a legalacsonyabb szintnek számít. Előzőleg 4,1 százalékra becsülte a konszenzus. Az adózott, inflációval korrigált jövedelmek 2,1 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához mérten, amely 2009 harmadik negyedéve óta a legnagyobb visszaesésnek felel meg.
A raktárkészletek megcsappanása nagyobb mértékben húzta visszafelé a gazdaság növekedését, mint azt előzőleg várták. Az elemzők arra számítottak, hogy 1,1 százalékpontot fog visszavenni a gazdasági növekedésből, de 1,6 százalékpontot vágott vissza belőle. 2009 első negyedéve óta először csökkentek a raktárkészletek.
A karácsonyi ünnepek és az év vége közeledtével a vállalatok valószínűleg újra elkezdik a készletek feltöltését, amely az utolsó negyedévben 0,8 százalékponttal hozzájárulhat a növekedéshez, amely így az előzetes becslések szerint 3 százalékkal nőhet évesített szinten. 2012 első negyedévére viszont a fogyasztás várható csökkenése és a készletek leépítése, valamint az exportteljesítmény romlása miatt csak 0,5 százalékos gazdasági növekedéssel kalkulálnak.
A beruházások az előzetes, 16,8 százalékos becsléstől elmaradva 14,8 százalékkal emelkedtek. Az export az elemzők 4,3 százalékos várakozásaitól elmaradva 4,0 százalékkal bővült, az import szintén kisebb mértékben emelkedett a vártnál, 0,5 százalékos emelkedést mutatott. A GDP árindexe 2,5 százalékos emelkedést mutatott a harmadik negyedévben, amely arra utal, hogy inflációs nyomástól nem kell tartanunk.
Számos piaci szereplő szerint a jövő évi gazdasági teljesítmény attól függ majd, hogy a fiskális politika milyen irányba halad. Ha kiderül, hogy a fogyasztás üteme nem tartható fenn, mivel a munkaerőpiaci helyzet sem javul markánsan, ill. a költségvetési politikában a megszorításoké lesz a főszerep, akkor jövőre további GDP-csökkenéssel kell számolnunk.
Az Egyesült Államokban a költségvetési hiány csökkentésének tervét kidolgozó 12 főből álló vegyesbizottság, az ún. „szuperbizottság” közölte, hogy több havi tárgyalás után sem sikerült közös nevezőre jutni. Tegnap éjfélig kellett volna előállnia egy 1200 milliárd dolláros, 10 évre szóló kiadáscsökkentési tervezettel, hogy arról szerdán szavazni tudjanak.
Elsősorban adózási kérdésekben mutatkozó nézeteltérések miatt nem született tegnap megállapodás, így 2013-tól az adósságplafon augusztusi emelésekor kidolgozott automatizmus lép életbe. Ez utóbbi „biztosíték“ miatt a nagy hitelminősítők megerősítették az amerikai adósbesorolást, a Fitch azonban az augusztusi közleményére utalva jelezte, az adósbesorolás tartása mellett annak kilátását negatívra változtathatják még ebben a hónapban.
A Fed döntéshozói megosztottak abban, hogy szükségesek-e újabb likviditásnövelő lépések, amikor az első kettő program sem hozta meg a várva várt sikert. A mai GDP-adat láttán indokolt lehet egy újabb likviditásnövelés (QE3), de elképzelhető, hogy a Fed Nyíltpiaci Bizottsága csak egy sokkal rosszabb helyzetben fog lépéseket tenni e téren.
Az amerikai Kongresszus viszont a Dodd-Frank törvénnyel elérte azt, hogy a Fed nem menthet meg többé magánvállalatot az összeomlástól, mint ahogyan azt a Bear Stearns-szel, vagy éppen az AIG-val tette. Az amerikai pénzügyminisztérium mozgásterét is leszűkítették. Az FDIC-nek pedig kongresszusi jóváhagyás kell ahhoz, hogy garanciát adjon bizonyos banki kötvényekre.
Az amerikai pénzügyi hatóságoknak a válság óta megkötötték a kezét. Az amerikai bankoknak tőkeemelést kellett végrehajtaniuk, amely gyakorlatilag korlátozza a kockázatvállalást. Az amerikai pénzügyi rendszerbe iktatott fékek rontják a rendszer védekezőképességét a külső pénzpiaci sokkhatásoktól.
Az amerikai bankoknak kb. 126 milliárd eurónyi (kb. 170 milliárd dolláros) kitettségük van az eladósodott periférikus eurozóna tagok (PIIGS) felé. Tőkéjük több mint 12 százalék-át érinti ez a JPMorgan számításai szerint. Görögország kilépése az euróövezetből, ill. hivatalos csődje még nem jelentene akkora problémát, ellenben az olasz és spanyol bankrendszer megborulása már erős pánikhullámot generálna.