Csalódást keltett a Samsung
A profit tehát elmaradt a 7,2 milliárd dolláros várakozástól, s ezért elsősorban a Galaxy S4 okostelefon debütálásához fűzött vérmes remények okolhatóak. A csúcskategóriás készülékből 22 milliót adtak el áprilistól június végéig, míg ugyanebben az időszakban a fő rivális, az amerikai Apple 31,2 millió iPhone-t értékesített.
Ennek ellenére a Samsung piacvezető pozícióját nem fenyegeti közvetlen veszély, elemzők szerint a most folyó negyedévben 27 millió Galaxy S4-est adhatnak el, azaz a legnagyobb haszonkulccsal értékesíthető modelljük iránti kereslet nő. (A Bloomberg adatai szerint a Samsung világpiaci részesedése 30, az Apple-é 19 százalékos volt az év elején.)
Megkönnyíti a Samsung helyzetét, hogy az alsóbb kategóriákban is kínál készülékeket, s termékpalettája a közeljövőben a Galaxy Note 3 és a S4 mini változatával bővül, miközben az iPhone „fapadosított” változatának esetleges piaci megjelenéséről egyelőre kósza hírek keringenek.
Ami viszont tény: a 358 milliárd dolláros okostelefon-piac már túljutott azon a fejlődési szakaszon, amikor a készülékeket hatalmas profittal lehetett értékesíteni, a kínai gyártók – Huawei, ZTE – megerősödésével és a százdolláros mobilok elterjedésével vége az aranykornak. Az árcsökkenés pedig folytatódik: az okostelefonok átlagára az IDC piackutató becslése szerint az utóbbi másfél évben 450 dollárról 375 dollárra süllyedt.
A felismerés a Samsung esetében különösen fájó, hiszen a technológiai óriáscég nyereségének kétharmadát az okostelefon-üzletág szállította eddig. A beszűkült lehetőségek a cég befektetői megítélésén is nyomot hagynak: a Samsung részvényárfolyama júniusban a Galaxy S4-es gyengébb eladási adatai láttán 13 százalékkal zuhant a szöuli tőzsdén, s ezzel 26 milliárd dollárral csökkent a cég piaci értéke.
A Samsung pénteken közleményben ismerte el, hogy az eddig megszokott fejlődési ütem csökken, igaz, még így is növekedési pályán maradnak. Ez egyelőre elmondható a vállalat szórakoztatóelektronikai és a háztartási gépeket gyártó üzletágáról is, noha ott a 386 millió dolláros második negyedéves profit messze elmaradt az előző évi 656 milliótól.
Ezt elsősorban a televíziók iránti globális kereslet megcsappanásával magyarázzák. Az idei előrejelzések szerint a lapostévé-piacon világszerte 209 millió készülék találhat gazdára, a korábban feltételezett 215 millióval szemben. A 27,9 százalékkal világelső Samsung nagy reményeket fűz az első OLED képernyős csúcsmodelljének piacra dobásától, az 55 collos tévé forgalmazását júniusban kezdték meg Dél-Koreában, átszámítva hárommillió forintos áron.