Csak megpezsdül az autópiac
A piaci elemzés szerint az új autók eladása világszinten már idén is 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték.
A válság előtt az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb egységes autópiaca, 16,1 millió eladott személyautóval, 2010-ben Európa vezet 13,6 millióval, de a prognózis szerint 2012-ben már Kína lesz az első a maga 14,7 milliós piacával. A növekedés motorja az Egyesült Államok és a BRIC zóna (azaz Brazília, Oroszország, India és Kína) lesz, Európában az idei 6 százalékos visszaesést további 1 százalékos csökkenés követi 2011-ben.
A CA-Cib elemzésében felhívja a figyelmet arra, hogy Amerikában és Európában változatlanul magas a lecserélésre érett, 4-7 éves gépkocsik száma, de a lakosság keresletét visszafogja a növekvő munkanélküliség és általában a bizonytalan gazdasági helyzet. Európában e tekintetben nem várható fordulat, de az Egyesült Államokban különösen 2011 második felében javulhat a gazdaság teljesítményébe vetett hit, és ez a lecserélendő autók nagy száma miatt ugrásszerű értékesítés növekedést eredményezhet.
Más a helyzet a BRIC zónában, itt sokkal inkább a gazdaságok jó állapota, a folyamatosan emelkedő életszínvonal eredményez növekvő keresletet, a lecserélési kényszer itt lényegesen kisebb szerepet játszik az értékesítés növekedésében.
A Távol-Keleten, a hagyományosan nagy gyártónak számító Japánban 2010-ben jelentős értékesítés növekedés következett be, de az ezt támogató kormányzati program szeptemberben lezárult, és az előrehozott vásárlások miatt jövőre az idei 4,5-ről várhatóan 4,3 millióra csökken az eladott új autók száma. Kínában két év alatt megduplázódott az új autók értékesítése, a 2008-as 6,7 millió után idén már 13 millió kocsi találhat gazdára.
A világ gépjármű gyártása egyértelműen a BRIC zónának és azon belül is Kínának köszönheti, hogy az ágazat a körülményekhez képest jól vészelte át az elmúlt három évet. A négy országban a válság alatt is folyamatosan és gyors ütemben növekedett az értékesítés: 2008-ban 1, 2009-ben 4,3, idén pedig 3 millióval több új autó talált itt gazdára, így együttes keresletük a válság előtti 11,5 millió autóról csaknem 20 millióra emelkedett.
Kínában pedig két év alatt megduplázódott az új autó eladása. Ez a lendület azonban a CA-Cib elemzése szerint nem tarthat örökké, a BRIC országok kereslete idén még 17 százalékot meghaladó ütemben nő, jövőre és 2012-ben azonban náluk 8,8, illetve 7,2 százalékos növekedés várható.