Végkielégítés nélkül megy a MÁV-vezér
Két dudás nem fér meg egy csárdában: egyedül marad a MÁV-nál Andrási Miklós. A MÁV elnök-vezérigazgatója júliusi elnöki kinevezése óta Heinczinger István vezérigazgatóval közösen irányította az állami vasútvállalatot. A kétes értékű együttműködésnek azonban vége.
Heinczinger István távozása már nem csak mendemonda vagy találgatás, kilépéséről megszületett a döntés, és az ezt véglegesítő dokumentumokon is szárad a tinta. A MÁV vezérigazgatója október 15-én közös megegyezéssel áll fel székéből. Felmondási ideje azonban egy hónap, így feladatait elvben november közepéig még ellátja.
Leköszönését a MÁV Zrt. csütörtöki igazgatósági ülésén jelentették be. Ezzel párhuztamosan a vezérigazgató igazgatósági tagságáról is lemondott. Ez azért lényeges, mert a MÁV alapítói okirata szerint a vasút vezérigazgatója munkaviszonya ideje alatt automatikusan tagja az igazgatóságnak. Márpedig Heinczinger István munkaviszonya csak november 15-én szűnik meg. Igazgatósági tagságát megszüntetni így még egy hónapig nem lehet, arról legfeljebb lemondhat.
A Mol Nyrt.-nél korábban bevált két vezérigazgatós modellvasúti alkalmazásának ötlete Hónig Péter nevéhez köthető: Andrási Miklóst legalábbis a közlekedési miniszter nevezte ki. Azt pedig már döntése júliusi bejelentésekor sem titkolta, hogy a kezdetben csak az elnöki feladatokat ellátó Andrási később vezérigazgató is lesz. Erre akkor a tárcavezető két hetet adott, ígéretét azonban csak később váltotta valóra.
Nem lehet tudni, hogy a szakminiszter a korábban általa támogatott két vezérigazgatós modellben, vagy a vasút vezetőiben csalódott. Mindenesetre Heinczinger István leváltását a közlekedési tárcánál már hónapok óta tervezgetik. Olyannyira, hogy a tervek több alkalommal is kiszivárogtak, a tényleges lépésre azonban csak most kerülhetett sor.
Heinczinger István távozásával még tesz egy utolsó szivességet a kormánynak: értesülésünk szerint lemondott a neki járó végkielégítésről. Így a kormánynak nem kell magyarázkodnia amiatt, hogy a hivatalától a közlekedési tárca vezetőjének kezdeményezésére, de közös megegyezéssel távozó vezérigazgató miért kap bruttó 40 millió forint végkielégítést.
Holott annyi biztos: a MÁV leköszönő vezetőjének sokkal inkább járna a csúcsvezetőket megillető díjazás, mint az utóbbi hetek botrányaiban felemlegetett, különféle állami cégektől felállított menedzserekenek.
Heinczinger 2005 október 3-án lépett be a MÁV-hoz. A még Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter által kinevezett vezető egymás után négy minisztert szolgált ki. A Siemenstől a vasúthoz igazolt szakember irányítása alatt kezdődöt meg a MÁV szervezetének piaci viszonyokhoz igazítása, átalakítása.
Egyetlen komoly adóssága talán az lehet, hogy a pályavasút önálló társaságba szervezését nem tudta végrtehajtani. Mindez azonban feltehetően nem rajta, hanem a vasút kezelésében lévő ingatlanok tulajdonviszonyainak rendezetlenségén múlott.
Egyébként Heinczinger távozásán túl is változik a MÁV vezetése. A cég igazgatóságában mától a következők vesznek részt:Andrási Miklós (elnök), Derzsi András (korábban közlekedési miniszter), Kozák Tamás (a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója), Mosóczi László (a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese) és Nátrán Roland (a Pénzügyminisztérium pénzpolitikai osztályának vezetője). Az igazgatósági tagságáról már korábban lemondott Seregélyes Kálmán és Varga András, őket ma követte Heinczinger István. Hónig Péter közlekedési miniszter pedig október 14-én visszahívta a testületből Balogh Andrást és Kalmár Istvánt.