Cipruson bukta a pénzét? Keresse meg ott

Ciprusra küldi panaszkodni a ciprusi IronFx Global Ltd. magyar befektetőit a Matolcsy György vezette jegybank. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint, ha rájuk hallgattak volna, nem lenne baj.

Ha a ciprusi székhelyű, itthon határon átnyúló befektetési szolgáltatást nyújtó IronFX Global Ltd. az ügyfelek megkeresései ellenére sem téríti meg azok követeléseit, az érintetteknek kártérítési igényüket a ciprusi pénzügyi ombudsmannak kell bejelenteniük - rögzítette az MNB.

Közleményében a jegybank azt írja: a korábbi ügyféljelzések után 2016. január vége óta újabb mintegy 120 fogyasztói panasz érkezett az MNB-hez amiatt, hogy a ciprusi székhelyű IronFX Global Ltd. az ügyfelek megbízása ellenére nem teljesít kifizetést, vagyis a befektetők kérés ellenére sem jutnak hozzá pénzeszközeikhez.

Az ügyfélmegkeresések többsége angol nyelvű formanyomtatvány. Ezeket a jegybank vélelmezése szerint az érintettek többsége több olyan európai jegybanknak, pénzügyi felügyeletnek is megküldhette, amelyek tagállamában az IronFX Global Ltd. befektetési szolgáltatást végez. Emellett csak februárban már közel ötven magyar ügyfélpanasz is érkezett az MNB-hez.

A jegybank álláspontja szerint, az IronFX Global Ltd. Magyarországon határon átnyúló szolgáltatást végez, így nem az MNB, hanem a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság (Cyprus Securities and Exchange Commission, CySEC) felügyeli. A CySEC a jogszabályok megsértésének gyanúja miatt 2015. augusztus 6. óta vizsgálja az IronFX Global Ltd. tevékenységét. Korábbi jelzése szerint a CySEC vizsgálatának lezárása után annak eredményeit közzé fogja tenni az alábbi linken elérhető honlapján, és szükség esetén folyamatos tájékoztatást nyújt majd.

A CySEC 2016. január 1-étől hatályos, az ezévtől beadandó ügyféljelzésekre vonatkozó angol nyelven elérhető új panasztételi eljárása szerint az érintett befektetőknek elsőként a pénzügyi szolgáltatóhoz kell bejelenteniük panaszukat.

A ciprusi jog szerint az IronFX Global Ltd.-nek a panasz beérkeztét követő öt napon belül írásban jeleznie kell a fogadást az érintett ügyfélnek.

A panasz elutasítása, nem megfelelő elintézése esetén a kártérítési igények a peren kívüli vizsgálatában hatáskörrel rendelkező Pénzügyi Ombudsmannak jelenthetők be. Végső esetben pedig a kártérítési igény a ciprusi bíróságon érvényesíthető.

Az MNB azt is közölte: az eset kapcsán ismételten szükséges felhívni a figyelmet a határon átnyúló befektetési szolgáltatások igénybevételének kockázataira, tekintve, hogy a külföldi platformszolgáltatók külföldi joghatóság és felügyelet alatt állnak, és esetükben nem a magyar befektető-védelmi keretrendszer érvényesül. Az ezzel kapcsolatos kockázatokra az MNB a korábbiakban is több esetben felhívta a nyilvánosság figyelmét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.