Cégautó adóztatás: milliárdok maradhatnak a cégeknél

A kormány adótörvény-módosító javaslata, amelyet október 14-én nyújtott be az országgyűlésnek, lehetőséget biztosít a bérelt céges autó áfájának visszaigénylésére. Mindez a jövő évtől differenciáltabbá váló cégautó-adózást tekintve komoly könnyebbséget jelenthet a bérelt gépjárművekkel rendelkező cégek számára, beleértve a kis- és középvállalatokat.

A kormány adótörvény-módosító javaslata, amelyet október 14-én nyújtott be az országgyűlésnek, lehetőséget biztosít a bérelt céges autó áfájának visszaigénylésére. Mindez a jövő évtől differenciáltabbá váló cégautó-adózást tekintve komoly könnyebbséget jelenthet a bérelt gépjárművekkel rendelkező cégek számára, beleértve a kis- és középvállalatokat.

Ugyanakkor, a cégautók utáni adózás feltételeinek várható változása a gépjárműparkok korszerűsítésére ösztönzi a vállalatokat. Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport szakértője szerint a két tényező együttes hatása jelentősen felgyorsíthatja a tervezett céges flottacseréket.

Míg 2008 előtt a cégautó áfáját mind a bérbeadó, mind a bérbevevő megfizette, majd a bérbevevő végül visszaigényelhette, a 2008 óta érvényes szabályozás, bár megszüntette a kettős áfa-befizetést, nem tette lehetővé a gépjármű bérleti díja utáni áfa visszaigénylését. Az országgyűlés elé került törvénymódosító javaslat szerint azonban ez az állapot a hazai és az uniós jog harmonizációjának köszönhetően 2012-től megszűnik. Ennek eredményeképpen, a hazánkban gépjárművet bérlő cégek kasszájában összesen több milliárd forint is megmaradhat, ami komoly könnyítést jelenthet az érintett vállalatok jövő évi költségvetésében.

Autók sorban, vevők többnyire készpénzzel
Autók sorban, vevők többnyire készpénzzel

Ezt a változást természetesen nem értékelhetjük kontextusból kiragadva – mondta Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese. Az áfával kapcsolatos könnyítéssel egyidőben a céges autók adózása a korábbinál differenciáltabb szabályok alá esik majd, így az adó összege az ideihez képest számos cég esetében akár emelkedhet is.

Az új adószabályozás jellemzően a nagy, régebbi típusú autókból álló flottával rendelkező vállalatok számára jelenti a legnagyobb negatív változást. A teljesítmény és környezeti szempontok alapján differenciált adózás, illetve az áfa-levonás együttes hatására azonban a közeljövőben a legtöbb érintett vállalatnál felmerül majd a gépkocsipark akár teljes megújításának kérdése.

Ezzel egyidőben, a kisebb gépjárműflották fenntartásának, illetve adott esetben cseréjének költségei azonban jövő évtől relatíve kedvezőbben alakulhatnak, pozitív hatást gyakorolva ezzel mind a gépjármű-értékesítési piacra, mind a hazai kkv-szektor eredményességére.

A Lombard szakértője szerint az új szabályozásnak és a jelenlegi finanszírozási környezetnek két kiemelt hatása lesz a hazai piacra. Egyrészt, a cégek törekvése a korszerűbb, környezetbarátabb autók kedvezőbb adózási feltételeinek kihasználására várhatóan felgyorsítja a tervezett céges flottacseréket. Másrészt, a bérleti konstrukciók aránya tovább erősödhet a gépjármű-finanszírozásban, mind a vállalati banki hitelezés szigorodása, mind a bérelt gépjárművek áfájának visszaigénylési lehetősége révén.

A 2008-as adóváltozások, melyek lehetővé tették a bérbeadás keretében hasznosított eszközök esetén az áfa levonását a beszerzéskor, alapvetően kedvezően hatottak a tartós bérleti konstrukciókra, ezeken belül is elsősorban a flottapiacra” – teszi hozzá Anderle Ádám. Az akkori változás megszüntette a kettős áfa-terhet, mely korábban jelentős piaci hátrányt jelentett ennek a finanszírozási formának. A jelenlegi adóváltozások azonban már nemzetközi kitekintésben is arányosnak tekinthetők, hiszen a várható szabályozás megfelel a legtöbb uniós ország gyakorlatának, miközben egyértelműen kedvező az ügyfelek szempontjából.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.