Buszbeszerzések hajtották a jármű-finanszírozást
A flottán kívüli gépjármű-finanszírozást tekintve a válság óta először nőtt érdemben az új személyautók finanszírozása, a szerződések számát tekintve 22 százalékkal, összegben pedig több mint 31 százalékkal. A Magyar Lízingszövetség tájékoztatója szerint minden hatodik hazai új autó és ezen belül minden ötödik cégautós flottafinanszírozással kelt el. A legnagyobb növekedés a haszonjárműpiacon tapasztalható.
2013-ban a hazai lízingpiaci új kihelyezések 4 százalékkal 365 milliárd forintra bővültek az előző évhez képest, miközben a tavaly megkötött szerződések száma 4 százalékkal csökkent éves szinten. A lízingcégek által kezelt teljes portfólió mértéke közel 6 százalékkal csökkent, így 2013. év végén 1479 milliárd forint volt.
A szerződések száma szerint az összes finanszírozáson belül tovább nőtt az új eszközök aránya, meghaladta az 50 százalékot, az egy szerződésre eső kihelyezés viszont csökkent. A 2013-ban kötött szerződések értéke szerint 70 százalékos körüli a pénzügyi lízing aránya, a teljes portfólión belül 35 százalék a hitel, és több mint 20 százalék az operatív lízing.
Az ügyfelek több mint fele kis- és közepes vállalkozás, csökkent a lakossági és nőtt a nagyvállalati ügyfelek aránya. Az egyes szegmensek nagyon eltérő pályát futottak be a válság kitörése óta, a tavalyi évben a haszonjármű-finanszírozás bővült leginkább, míg az ingatlanlízing tovább csökkent. Az autós területen nőtt, a többi szegmensben a válság előtti szinten van az önrészek mértéke.
Miközben a flottán kívüli gépjármű-finanszírozást tekintve a válság kitörése óta először nőtt érdemben az újautó-finanszírozás, a szerződések számát tekintve 22 százalékkal, összegben több mint 31 százalékkal. Eközben a használt autókra kötött szerződések száma 11 százalékkal, a kihelyezett összeg 9 százalékkal csökkent. A gépjármű-finanszírozási portfólió 17 százalékkal esett vissza.
A 2013-ban kötött szerződéseknél tovább csökkent a hitelszerződések és markánsan nőtt a nyílt végű pénzügyi lízing aránya, ami szerződésszám szerint 10 százalék, finanszírozott összeg szerint közel 20 százalék a teljes retail gépjármű-finanszírozásból. Ezek döntően új gépjárművek, ezért is jelentősen magasabb az egy szerződésre eső kihelyezés összege, mint akár a zárt végű pénzügyi lízingnél, akár a hitelnél.
A flottafinanszírozás 2013-ban az ebben az évben kötött szerződések száma 14 százalékkal, a finanszírozott összeg 17 százalékkal csökkent. Ez azt is jelenti, hogy minden 6. hazai új autó és ezen belül minden 5. céges autó flottafinanszírozással kel el. A portfólió mérete ennek ellenére 10 százalékkal bővült, ezt az átlagos futamidő növekedése magyarázza.
Az újonnan kötött szerződéseken belül az operatív lízing aránya megközelíti, a teljes portfólión belül pedig meghaladja a 90 százalékot. Az elmúlt időszakban kismértékben csökkent, és ennél a finanszírozási formánál a legalacsonyabb (10 %) az átlagos önerő mértéke, miközben a hitelnél és a nyílt végű pénzügyi lízingnél a legmagasabb (31-33 %).
2013-ban 32 százalékkal több haszonjármű-finanszírozási szerződést kötöttek, ami 42 százalékos kihelyezésnövekedést jelentett. Egy nagyobb buszbeszerzés a válság előtti szintre emelte az új buszokra kötött szerződések összegét. Az előző évi nagyon alacsony bázishoz képest duplájára emelkedett a használt teherautók finanszírozása.
A buszok és teherautók döntő többsége (95%) pénzügyi lízing formában kerül finanszírozásra. 10 hazai új haszonjárműből 2013-ban 9 finanszírozással kelt el. Az önrészek mértéke az új teherautók esetében kismértékben nőtt, mindenhol máshol jelentősen csökkent.