Busonganak az órakereskedők
A Svájci Óragyártók Szövetsége 8,9 százalékos májusi visszaesést és 1,71 milliárd frank bevételt regisztrált. Az első öt hónap eredménye azért nem ennyire elkeserítő, a forgalom csupán 0,3 százalékkal zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest. A frank az euróval szemben új csúcsra erősödött, a forinthoz képest pedig a háromszázas szintnél vert tanyát, igaz, a felvevő piac méretét szemlélve a magyar porszemnyi nagyságú.
Inkább legyen egy alma? Bobby Yip / Reuters |
Az Apple Watch viszont annál nagyobb fejfájást okoz a svájciaknak, főként amiatt, hogy már eddig is rengeteg vásárlót hódított el tőlük, pedig forgalmazása számos nagy piacon – így Svájcban is – csak a jövő héten kezdődik. Az órakereskedők már előre felkészültek erre, eleve kevesebb megrendelést adtak le, nehogy a nyakukon maradjon az áru.
Az Egyesült Államokban 14 százalékos volt a svájci órák iránti kereslet csökkenése, de a jómódú kínai vásárlók által kedvelt Hongkongba is négy százalékkal kevesebb karórát kellett szállítani. Az amerikai visszaesésben a Bloomberg elemzői szerint az is közrejátszhatott, hogy a túl erős dollár távol tartja Amerikától a tehetősebb ázsiai turistákat, akik inkább a gyenge euró előnyeit kihasználva Európába ruccannak át, és itt veszik meg a nélkülözhetetlen szuvenírek közé sorolt svájci órákat.
A gyártók árkedvezményekkel reagálnak a megcsappant keresletre, a Cartier márkát birtokló Cie. Financiere Richemont SA a dollárral fizető piacokon írta át az árcédulákat, míg a TAG Heuert a portfóliójában tudó LVMH luxusipari óriáscég a hongkongi árakat mérsékelte 13 százalékkal.