Bush megmenti az amerikai autógyártókat
Azonnal emelkedni kezdett a General Motors és a Ford részvényeinek értéke péntek reggel, amint nyilvánosságra került a Fehér Ház három hónapra szóló terve a hazai autógyártók megsegítésére. Ez percekkel azelőtt már megtörtént, hogy George W. Bush elnök bejelentette volna az intézkedéseket. (A Chrysler nem tőzsdei cég.)
Ezek lényege: a súlyos likviditási gondokkal küszködő GM és Chrysler most 13,4 milliárd dollár rövid lejáratú hitelt kap, amit februárban 4 milliárddal fejelnek meg. Az első csomagból 9,4 milliárdot kap a GM és 4 milliárdot a Chrysler. A második, februári négymilliárdos csomag felosztásáét nem részletezték.A gyorssegélyből ezúttal nem kért a Ford, amely önerőből is tudja egy ideig finanszírozni a termelését, s egyelőre nem fűlik a foga azoknak a kőkemény intlzkedések megtételéhez, amit Washington a segítség feltételéül szabott.
A GM-nek és a Chryslernek jövő március 31-ig "életképességi" tervet kell felmutatniuk, máskülönben elapad a hitelforrás. Az állam opciós jegyeket kap szavazati joggal nem bíró részvényekre, hogy bevásárolhassa magát, a cégvezetői jövedelmeket pedig korlátozzák. Nem fizethetnek osztalékot, kétharmaddal csökkenteniük kell az adósságukat, és az állami hitel törlesztése elsőbbséget élvez más tartozásaikhoz képest.
Fel kell számolniuk a szakszervezeti működtetésű állásbankokat, amelyekben a leépített dolgozók akár két évig is teljes fizetésüket kapják, amíg átképzik őket. Nagyobb tranzakciókat csak az állam engedélyével hajthatnak végre.
Mindezzel az állam az eredetileg a bankmentésre szánt 700 milliárd dolláros pénzügyi csomag felhasználásával a "hátsó ajtón" lényegében visszacsempészi a Kongresszusban elbukott tervét az autóipar megmentésére. A szenátusban a republikánusok miatt nem ment át a javaslat.
Bush most azt mondta: a gyártóknak időre van szükségük a szerkezetátalakításhoz. - Rendkívüli idők ezek. Bukni hagyni őket nem felelős cselekedet - hangoztatta, kijelentve: "jelenleg aligha működne a tizenegyes fejezet", azaz a csődvédelem - kizárva ezzel azt a verziót: a kormány már most "levezényelt csődben" gondolkodik. A Moody's a minap 70 százalékra tette ennek esélyét a GM esetében. Ám a januárban távozó elnök úgy vélte: a gyárak erre nincsenek felkészülve, ez most még a felszámolás irányába vezetne.