Bukta a Közgép az M43-ast
Eredményt hirdetett az M43-as autópálya Makót az országhatárral összekötő szakaszának tenderén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A társaság közlése szerint a 23,1 kilométeres új sztráda megépítésére a Duna Aszfalt Kft. tette a legelőnyösebb és legolcsóbb érvényes ajánlatot. A honlapjának tanúsága szerint kis cégekből, köztük a többi között a Vakond és a Hódút Kft.-ből álló Duna csoport 46,4 milliárd forintos ajánlatával nyerte el az állami beruházó megbízását.
A bennfentesek szerint a NIF eredményhirdetése nem feltétlenül tesz véglegesen pontot az M43-as Makó és Nagylak közti szakaszának ügyére. A Duna Aszfalttal szemben ugyanis az építési piac meghatározó vállalatainak alkalmi szövetsége maradt alul. Az EKMS-M43 Konzorcium tagjai között van az Euroaszfalt Kft., a Közgép Zrt., Magyar Aszfalt Kft., és Swietelsky Magyarország Kft. Így a kalapban benne van, hogy a pályaszakasz tendere a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) előtt folytatódik majd.
Ha viszont a pályázatot nem támadják meg, a NIF szeptember 5-én szerződést köt a Duna Aszfalt Kft.-vel. Az országhatárig érő autópályát így 2014 szeptemberében adnák át a forgalomnak.
Akárhogy is lesz, a NIF szerint a kivitelezőknek nem lesz könnyű dolguk az M43-as Makó utáni nyomvonalán. A térségben ugyanis a talajviszonyok nem kedveznek az útépítésnek, a csapadékos időszakokban kialakuló belvíz a sztráda korábbi szakaszának építésénél is komoly nehézségeket okozott. De a kivitelezői árakra is rányomta a bélyegét, hogy a különleges körülményekre tekintettel az új pálya teljes hosszában megerősített töltéstest épül. Ennek kialakításához mintegy 2,5 millió köbméter töltésanyagot építenek be az út alépítményébe.
A NIF közölte azt is: az M43-as Szeged és Makó közti szakaszához csatlakozó új autópálya irányonként két forgalmi sávos lesz, és burkolt leállósávot kap. Az autósok számára két pihenőhely létesül, egy egyszerű a Krak-érnél, illetve egy egyoldali komplex autópálya pihenő is kiépül Kövegynél.
A sztrádán három csomópont épül. A 4415-ös, a 4425-ös és a 4451-ös utak keresztezésénél külön szintű kereszteződést alakítanak ki. Az M43 új nyomvonala a Hódmezővásárhely-Makó vasútvonalat és a Mezőhegyes-Újszeged vasútvonalat is keresztezi. Mindkét helyen vasúti felüljáró létesül.