Bukás volt az idei karácsonyi szezon?
Az eddig közzétett tavalyi kiskereskedelmi adatokban nyoma sincs karácsonyi szezonnak: tavaly novemberben októberhez képest 0,8 százalékkal csökkentek az eladások. A válság előtti években megszokott volt, hogy a forgalom nyár végétől - ősz elejétől emelkedni kezdett, és decemberben tetőzött, amikor a januári holtszezonhoz képest 30 - 40 százalékkal több portéka kelt el.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) eddigi adataiból azonban kiderül, hogy tavaly gyakorlatilag egész évben folyamatosan esett a forgalom, és a jelek szerint ezt a trendet kereskedelemben a hagyományosan csúcsidőszaknak számító karácsonyi szezon közeledte sem lassította le. A KSH összesítése szerint az év első tizenegy hónapban összességében 5 százalékkal esett vissza a forgalom az előző évhez képest.
A korábbi megszorító intézkedések nyomán a kiskereskedelem 2007 eleje óta került egyre mélyülő recesszióba. A vásárlóerő csökkenése előbb az iparcikkek keresletét vetette vissza, majd idestova egy éve az élelmiszereladások is egyre nagyobb mértékben csökkentek. Kiskereskedelmi megfigyelők szerint a forgalomcsökkenést nagyban felgyorsította az áfakulcsok tavaly júliusi emelése. Július előtt 2-3 százalék volt a csökkenés az előző év azonos időszakához képest, míg júliustól 7 százalék fölé nőtt ez a különbség.
2009-ben az év első tizenegy hónapjában 4 százalékkal, novemberben 6,6 százalékkal esett vissza az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékek eladása - ezen belül a forgalom többségét lebonyolító nagy hipermarket láncok eladásai kereken 7 százalékkal csökkentek tavalyelőtt novemberhez képest.
Még kevésbé volt érezhető az ünnepi hangulat az iparcikkeknél: novemberben az iparcikk jellegű vegyes termékeknél - ide tartoznak a karácsonyban húzócikkeknek számító szórakoztató elektronikai termékek - a termékkör eladásai 21,7 százalékkal estek vissza, míg a bútor, háztartási cikk és építőanyag-termékek forgalma 15 százalékkal csökkent.
Az évet egyedül a kozmetikai és illatszereket áruló kereskedők - drogériák - zárhatják elégedetten, a termékkör forgalma a tavalyi év tizenegy hónapjában 5 százalékkal nőtt az előző évhez képest. (Az más kérdés, hogy a 100 milliárd forintos éves forgalmú kategória mindössze 1-2 százalékát teszi ki a 7,5-8 ezer milliárdos hazai kiskereskedelmi piacnak. )
A kérdés már korábban is csak az volt, hogy a december mennyire sikerült rosszul az itteni kereskedőknek. Ennek kapcsán több hipermarketnél is elmondták: a nyári-nyárvégi forgalomesést látva jelentősen átírták az üzleti terveiket, így jóval kevesebb bevétellel számoltak, mint azt korábban tervezték. Piaci vélekedések szerint a visszaesés minden bizonnyal folyatódik az idei évben is, így az idei első negyedév még bizonyosan a 2007 elején elkezdődött „hosszú szűkös év" része lesz és utána is - jobb esetben - csak stagnálást várnak 2010-re.