Bugyit elkerülik az útépítők és húsz centiről alkudoznak
Négy hónap, tíz útavatás – ezzel a menetrenddel számol az év végéig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Az állami beruházó cégnek programja betartásával eddig is voltak, és feltehetőleg még lesznek is gondjai. Volt ahol az útépítésre leszerződött, csődbe ment vállalkozás helyettesítésére kellett megoldást találni, máshol a beruházás szerződés szerinti megvalósításáról, az elkövetett hibák kijavításáról alkudozik a kivitelező. Két útszakaszon pedig a régészek kezében van a határidők betartása.
A NIF programjában az idén összesen 263,5 milliárd forintnyi beruházás menedzselése szerepel. Ezek sorában a gyorsforgalmi út építések költségkerete 127,6 milliárd, az egyéb közúti fejlesztéseké 74 milliárd forint. A vasútépítésekre mintegy 62 milliárd forint jut. A folyamatban lévő fejlesztéseknek azonban csak egy részével kell az idén elkészülniük szerződés szerint a kivitelezőknek.
Meglepő módon az egyik legkevésbé problémás idén befejeződő beruházásként az M0 jelű autóút M1-es és M6-os autópályák közti szakaszának bővítését emlegetik a NIF-nél. Nem csak azért, mert a 6,5 kilométeres új pályaszakasz átadására terv szerint is későn, decemberben kerülne sor, azaz a munkálatok befejezésére még négy hónap van. Ennél megnyugtatóbb, hogy 10,9 milliárd forintos építkezés a hírek szerint a terveknek megfelelően halad.
A beruházás megvalósítását végző Colas-Hungária Zrt. az M0-s meglévő pályája mellett már kialakította a három új forgalmi és egy leállósávot. A hidak építése a NIF-hez beérkezett jelentések szerint a végéhez közeledik, és már folyamatban van az autópálya betonburkolatának építése is. A szakértők ezért úgy tartják: minden esély megvan rá, hogy a különféle tartozékok felszerelése, az útburkolati jelek felfestése után az autósok az év végén a fővárost elkerülő csonka körgyűrű déli szektorának első szakaszán már mindkét irányban három sávot használhassanak.
A legtöbb gondja az állami beruházónak a Pösténypuszta és Pető közti Ipoly-híd építésénél van. Méghozzá azért, mert a 75,1 méteres felszerkezeti hosszúságú híd építésénél a kivitelező PM Konzorcium hibát vétett. A konzorcium vezető cégénél, a Porr Építési Kft.-nél a NIF szerint elismerik, hogy a híd pályalemeze és a hozzá csatlakozó útburkolat között 20 centiméteres a szintkülönbség. Az osztrák útépítő magyar vállalkozása azonban ahelyett, hogy a hibát kijavítaná, és vállalását szerződés szerint teljesítené, egyelőre inkább alkudozik.
A társaság állítólag azt szeretné elérni, hogy a NIF adja áldását a szintkülönbség kiküszöbölésére kitalált sajátos megoldásukra. Azaz arra, hogy a híd pályalemezének helyére emelése helyett a 20 centiméteres magasságkülönbséget aszfalttal pótolják ki. A szakértők szerint azonban ez valójában a probléma „szőnyeg alá söprése” lenne. A vastagabb aszfaltréteg ugyanis csak átmenetileg fedné el a hibát. A műszaki átvétel után előbb-utóbb a híd és a hosszá vezető út kapcsolódásánál a burkolat megsüllyedhetne, zavaró és balesetveszélyes huppanó alakulhatna ki.
Egyelőre a NIF-nél sem tudják: a Porr magyar cége meddig akar egyezkedni az 1,2 milliárd forintos beruházás terveknek megfelelő megvalósításáról. Mindenesetre még remélik, hogy a híd és a hozzá tartozó 2,3 kilométeres úthálózat a szeptember 30-i határidőre elkészül. Ha így lesz, az állami beruházónak sem kell lépéseket tennie kötbérigénye érvényesítésére.
A hibázó hídépítők nem hivatkozhatnak arra sem, hogy az Ipoly felett lehetetlen a terveket követő közúti átkelőt építeni. Pösténypusztától néhány kilométerre, Ráróspuszta és Rárós között ugyanis az Ipoly A-H 2009 Konzorcium megmutatta, hogy a helyi adottságok nem számítanak különlegesnek. Az A-Híd Építő Zrt. mintegy egymilliárd forintért épülő 75,4 méteres hídja ugyanis nem csak menetrend szerint, de a hírek szerint hibák nélkül épül. Átadására a műszaki átvétel után, előreláthatólag szeptember 19-én kerülhet sor.
Fájt a feje a NIF illetékeseinek a 37-es főút szerencsi átkelési szakaszának rekonstrukciója miatt is. Az alig 2,5 kilométeres útszakasz és a hozzá tartozó híd munkálatainak elvégzésére kiírt közbeszerzési eljárást ugyanis eredetileg a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. konzorciuma nyerte el. Időközben azonban a társaság tönkrement, így a 787,9 milliárd forintos megbízás befejezésére meg kellett találni a megfelelő vállalkozót.
A munkálatokat hírek szerint végül a Vegyépszer konzorciumának tagja, az FK-Raszter Zrt. viheti tovább. Az útszakasz és a hozzá tartozó híd rekonstrukciója a tervek szerint 2011 végéig készülhet el. A végleges forgalomba helyezésre a 2012 májusának közepén kerülhet sor.
Az év végéig a NIF még hat útavatóval számol. Novemberben helyezik forgalomba a 72-es főút Balatonfűzfőt Veszprémmel összekötő hat kilométerét. Az útszakasz 11,5 tonnás megerősítése 525,5 millió forintért a Magyar Aszfalt Kft. feladata volt. De novembertől használhatják az autósok a Csepel szigeti gerinc út M0-s és Lórév közti 5,7 kilométerét is, ami mintegy 1,1 milliárd forintért épül meg.
Az év utolsó két hónapjára marad még a 86-os főút Csorna-Mosonmagyaróvár közti 33,1 kilométerének, illetve a 4-es főút Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszán, az Újfehértó-Nyírtass-Tiszabezdéd útvonal 11,5 tonnás burkolatmegerősítésének átadása. Mindkét fejlesztés hozzávetőleg kétmilliárd forintba kerül. A régészeti feltárások befejezése után, papírforma szerint november 30-ig 845 millió forintért elkészülhet az 5202 jelű út Bugyit elkerülő 5,5 kilométere, és az év végén a közlekedőké lesz a 86-os főút 5,8 milliárd forintért épülő, Enesét elkerülő hét kilométere is.