Budapest Airport: most lesz igazán nehéz a túlélés
A parlament hétfői ülésén egyetértett a fideszes Riz Levente javaslatával, amely várhatóan egymilliárdos összegű telekadó-fizetésre kötelezné a Liszt Ferenc-repülőtér tulajdonosát. A javaslatot korábban támogatásáról biztosította Kósa Lajos debreceni polgármester is, aki a helyi adókról szóló törvény módosítását kezdeményezte. Ennek kiegészítését indítványozta a XVII. kerület ugyancsak fideszes polgármestere. Előterjesztését 287 igen, 3 nem szavazattal, 61 tartózkodás mellett hagyta jóvá az Országgyűlés; a kormánypártok és a Jobbik támogatta, az LMP és az MSZP ellene szavazott. A törvényt várhatóan egy hét múlva fogadják el.
A BA keddi közleményében hangsúlyozza: rendkívül szigorú takarékossági intézkedéseket vezettek be, befagyasztották 10,5 milliárd forintos idei fejlesztési terveik megvalósítását, és kénytelenek elbocsájtani 180 munkavállalót. A cég szerint az új telekadótörvény-tervezet további súlyos terheket ró a Budapest Airport vállára.
A közleményben a BA emlékeztet arra, hogy tavaly 675 millió forint (2,4 millió euró) telekadót fizetettek. A parlament által 2011 decemberében elfogadott telekadótörvény-módosítás nyomán a Budapest Airport mintegy 1,6 milliárd forint (5,7 millió euró) telekadót kellett volna hogy fizessen, ami mintegy 2,4-szeres adóemelés.
A hétfőn elfogadott törvénymódosítás rekordnagyságúra, 2,25 milliárd forintra (7,9 millió euró) emeli az évente fizetendő adót, ez a tavalyi szint 330 százaléka – emeli ki a cég kifejtve, hogy "miközben az egész magyar légiközlekedés eddigi legsúlyosabb válságát éli, és az iparághoz kapcsolódó vállalatok – köztük a Budapest Airport – a puszta túlélésükért küzdenek, a telekadóprés további szorítása súlyos károkat okoz".
A nemzeti légitársaság csődje nyomán több ezer munkahely került veszélybe a légiközlekedésben, az idegenforgalomban és a szállodaiparban Magyarországon. Ebben a helyzetben gyors, átgondolt és hatékony lépésekre lenne szükség, nehogy a "Malév-dominó" másokat is maga alá temessen – fűzi hozzá a BA.