Budapest–Belgrád: Szijjártó az aláírás küszöbén

Zöld jelzést kaphat Pekingben a Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztése. Szijjártó kormányközi szerződést szeretne.

Finisébe ért a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújításával kapcsolatos megállapodás előkészítése, a legfontosabb politikai kérdésekben megállapodás született a majdani közreműködő felek képviselői között, és minden jel szerint csütörtökön olyan dokumentum születhet, amelyet már a jövő héten aláírásával szentesíthet a három ország miniszterelnöke – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pekingi tárgyalásai első napjának végén.

A tárcavezető hosszas szakmai előkészítés után Vang Hsziao-taóval, a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NFRB) alelnökével folytatott részletes egyeztető tárgyalást.

Szijjártó Péter megerősítette, miután minden lényeges kérdésben egyetértettek, meggyőződése, hogy a kormányközi szerződés konkrét formájában, végső szövegében is dűlőre fognak jutni. Ezt követően válik lehetővé, hogy a magyar kormány felhatalmazásával a jövő héten aláírhassák a nemzetközi megállapodást.

A miniszter utalt rá: a Kína, valamint a közép- és kelet-európai országok közelgő csúcstalálkozóján, amelyen 16 ország és a vendéglátó Kína miniszterelnöke vesz részt, a regionális együttműködés újabb lehetőségeit fogják megvitatni. "Büszkék vagyunk rá, hogy a találkozónak fontos magyar vonatkozása is lesz" – jelentette ki.

Felidézte, hogy a külgazdasági és külügyi tárca immár hosszú ideje dolgozik azon, hogy a magyar, de legalábbis részben magyar beruházás legyen "a regionális együttműködés zászlóshajója".

"Egy olyan infrastrukturális projektről tárgyalunk nagyjából két éve, amely a magyar vasúti beruházások között az elmúlt évtizedek legnagyobbja" – tette hozzá.

Szijjártó Péter kiemelte, a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítása nem elsősorban a személyi közlekedés, hanem a teherszállítás miatt fontos, és kifejezi, hogy Kína az Egy övezet egy út elnevezésű, Kínát Európával fizikai és gazdasági értelemben összekötő hosszú távra szóló koncepciójában Közép-Európának kiemelt szerepet szán.

"Magyarországnak az az érdeke, hogy a kínai áruk Európába juttatásának térképén minél hangsúlyosabban legyen jelen. Ehhez pedig arra van szükség, hogy a görögországi kikötőket Nyugat-Európával összekötő folyosó Szerbián és Magyarországon keresztül húzódjon" – állapította meg a miniszter. Hozzáfűzte: "nyilvánvaló, hogy ehhez a Budapest és Belgrád közötti vasútvonalat erre alkalmassá kell tenni".

A miniszter úttörő jellegűnek nevezte a beruházást abból a szempontból is, hogy az Kína, valamint egy nem EU-s európai ország, és egy uniós tagország együttműködésében jön létre, "amilyenre mindeddig még nem volt példa".

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.