Brüsszel kiengedheti Magyarországot a szégyenpadból

Az Európai Bizottság valószínűleg a Magyarország ellen folyó túlzottdeficit-eljárás lezárását javasolja jövő szerdán. Még úgy is, hogy az Orbán Viktor kormányfő által szorgalmazott reklámadó bevezetését Brüsszel már nem tudja figyelembe venni.

Jó esélye van Magyarországnak arra, hogy kikerüljön a túlzottdeficit-eljárás alól, de a végső döntés valószínűleg csak jövő héten, az EU-biztosok szerdai ülésén születik meg – mondta több brüsszeli forrás is lapunknak. Ugyanakkor a nyilatkozók óvatosan fogalmaznak, hiszen eddig – az uniós támogatások felfüggesztésének lehetőségén kívül – semmi sem került le az asztalról. A napokban bejelentett új reklámadó azonban már nem valószínű, hogy bármit változtatna a helyzeten, hiszen ezt a bizottság nem fogja tudni figyelembe venni.

Magyarország ellen 2004-es csatlakozása óta folyik az eljárás, mert költségvetési hiánya rendre meghaladta a GDP  három százalékát. Orbán Viktor kormányfő erkölcsi kötelességnek nevezte, hogy kikerüljön az ország az eljárás alól, amely alá jelenleg tizenkilenc másik uniós tagállam is tartozik. A magyar kormány alapvetően a bevételi oldalt növelő intézkedéseket tett, köztük a különadókat és az egyszeri hatású intézkedéseket az Európai Bizottság rendre bírálta, s a kiadási oldal lefaragását, a különadók kivezetését javasolta a kormánynak.

A szívós egymásnak feszülésnek annyi eredménye lett: a magyar kormány és a bizottság gazdasági előrejelzései elkezdtek egymás felé konvergálni, tehát közel a kompromisszum. Úgy tűnt, a magyar kormány néha még túl is teljesített: lásd a 2012-es végleges, 1,9 százalékos deficit adatot. – Tavasszal közelebb kerültünk a makropályát illetően – mondta egy brüsszeli forrás arról, a végén „összeérnek” majd az adatok.

A bizottság februári előrejelzése még a 2012-es hiányt is 2,4 százalékra becsülte, az ideit 3,4-ra, jövőre pedig 3,4 százalékos deficitet jósolt. Erre jött a konvergenciaprogram, amibe a kormány még nem illesztett újabb intézkedéseket, kormányzati érvelés szerint azért, mert azokat a Magyarország szempontjából kedvezőbb tavaszi bizottsági adatokhoz akarták igazítani, hogy kisebb korrekciót kelljen végezni. Tesztelték a bizottságot, mennyi kell még.

Május elején meg is jöttek a bizottság számai: a 2012-es hiány 1,9 százalék lett, 2013-ra 3 százalékot, jövőre 3,4-et jeleztek előre. Olli Rehn, az Európai Bizottság pénzügyekben illetékes alelnöke ekkor már jelezte: további intézkedéseket kell meglépni, hogy Magyarország kikerüljön az eljárás alól. A bizottság információink szerint ekkor már egyeztetett a magyar kormánnyal, milyen méretű lépések kellenek. A Varga-bejelentés előkészített volt Brüsszelben, még ha a hivatalos magyar tájékoztatás nem is volt túlontúl részletes.

Orbán Viktor ehhez képest a napokban, az EU-csúcsot követően újabb adó lehetőségét jelentette be, mondván, biztosra kell menni az eljárással kapcsolatban. Pedig azt a kormányfő is tudja, hogy a bizottság csak a nyilvánosan bejelentett, hivatalosan kommunikált intézkedéseket tudja figyelembe venni, és ilyen rövid időkereten belül nem valószínű, hogy bármit is kezdenek a reklámadóval Brüsszelben – ezért ezt biztosan nem lehet az EU-ra kenni.

Információink szerint a Varga-csomagban jelzett három lépcsős intézkedést a bizottság tudomásul vette, annak ellenére, hogy az adóemelés nem az általuk preferált módszer lenne a kiigazításra. Úgy tudjuk, az országspecifikus ajánlásokban megint kitérnek majd arra, hogy a különadók visszafogják a növekedést és ezért károsak. Ráadásul még mindig nem tisztázott Brüsszel számára az e-útdíj és a pénztárgépek bekötésének működése, hatékonysága. Ezzel együtt a bizottság jelen esetben nem vizsgálhatja az intézkedés minőségét, a küszöbértékhez való viszony lesz a mérvadó.

Ám az eljárást részletező szabályzatban (code of conduct) az is szerepel, hogy az „abrogációhoz” (brüsszeli zsargonban így hívják az eljárás alól történő kikerülést) nem csak határidőre (esetünkben 2012-re) kell hozni a három százalék alatti értéket, hanem az előrejelzésben szereplő évekre, azaz idén és jövőre is. Tehát a bizottság szemrebbenés nélkül bent tarthat minket az eljárásban, ha 2014-ben a hiányra 3,1 százalékot jeleznek elő. De ez a forgatókönyv eléggé valószínűtlen.

A bizottság az elmúlt hónapokban lazított szigorú hozzáállásán a pénzügyi kormányzás terén, és valószínűleg ez Magyarországra nézve is kedvező hangulatot teremt. A kockázatokkal tisztában vannak Brüsszelben, és emlékeztetnek, az eljárásba akár fél év múlva is vissza lehet kerülni. Több forrásunk tartja rizikósnak a magyar kampányidőszakot, s nem is feltétlenül Orbán Viktor, hanem a Fidesz többi vezetőjének kampány-költségvetésre vonatkozó esetleges nyomása, ötleteik miatt.

Orbán brüsszeli információk szerint garanciát adott José Manuel Barroso bizottsági elnöknek januári találkozásukkor arra, nem lesz kampány-költségvetés. Persze nem teszi oldottá a körülményeket, hogy több kormányzati jelzés is volt arra: ha a bizottság nem engedi ki az országot az eljárás alól, akkor „elszabadul a pokol”, a kormány leveszi a kesztyűt, és teljes támadásba lendül.

A bizottságnak azonban politikailag is jól jöhet az „abrogáció”: bizonyítani tudja, hogy az alkotmányos aggályok és a politikai viták ellenére képes objektíven megítélni a magyar gazdaságpolitikát. Ezzel talán enyhíthető a kormány által is sugalmazott összeesküvés-elméletek hevessége a brüsszeli magyar-üldözésről. Budapest rendszeresen kettős mércét emleget, különösen azzal a tavalyi esettel kapcsolatban, amikor Spanyolországnak több időt adtak a korrekcióra, Magyarországnak pedig szankciót javasoltak, pedig javítottunk az egyenlegen. Brüsszeli források arra hívják fel a figyelmet, a két eset nehezen összehasonlítható, s a spanyolok akkor a strukturális hiányukat jelentősen csökkentették, miközben a magyarok nem.

Orbán Viktor Brüsszelben
Hungary's Prime Minister Viktor Orban arrives at the European People Party meeting ahead of an EU leaders summit in Brussels March 14, 2013. Soaring unemployment and biting austerity will top the agenda at a summit of EU leaders starting on Thursday, with the social consequences of the region's debt crisis now seen as the greatest threat to the survival of the single currency. REUTERS/Laurent Dubrule (BELGIUM - Tags: POLITICS BUSINESS EMPLOYMENT)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.