Brüsszel Simicska pártján

Értelmezhetetlennek tartja a magyar kormány, hogy az Európai Bizottság bármely tagállam kormányától cégekre, személyekre vonatkozóan az uniós jogtól eltérő, szubjektív jogalkalmazást vár el – reagált a Népszabadságnak Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára, miután a keddi Világgazdaság azt írta, sokba kerülhet a magyar adófizetőknek Simicska Lajos cégének, a Közgép Zrt.-nek eltiltása a közbeszerzési eljárásoktól.

A lap információi szerint ugyanis az Euró­pai Bizottság ellenőrei olyannyira fennakadtak a történteken, hogy visszafizettetnék a győr-gönyűi kikötőfejlesztési projekt teljes összegének 25 százalékát, azaz 1,6 milliárd forintot.

Csepreghy szerint az ügy korántsem tart ott, ahol a sajtó szeretné. Egyelőre annyi biztos: Brüsszel álláspontja az, hogy a fedélzetméretek hibás megadása jogerős ítélet nélkül nem indokolta volna a Közgép teljes kizárását. A magyar kormány ugyanakkor úgy véli, csupán a törvényeket tartották be, s ezek értelmében a szabálytalan adatszolgáltatás kizárást von maga után.

Fotó: Koncz György / Népszabadság

A Közgépnél egyelőre nem kommentálták az értesülést, ám tudomásuk van arról, hogy a brüsszeli ellenőrök szemét igencsak szúrja az eset, mivel versenytorzítónak tartják azt, ami történt. Mindenesetre az ügyben az Európai Bizottság fog dönteni, de még nem tudni, mikor.

Mint arról korábban már lapunk is beszámolt, tavaly júliusban hamis adatszolgáltatással vádolták meg a Közgép konzorciumát az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság győr-gönyűi kikötő fejlesztésére kiírt, csaknem 6,7 milliárd forint költségvetésű tenderén. Az öt felsorolt érv egyike az volt, hogy a konzorcium szerb alvállalkozója hibásan adta meg két hajó zárt fedélzetméreteit, így Simicska cégét nemcsak a kikötőtenderből, hanem három teljes évre valamennyi állami és önkormányzati közbeszerzésből kizárták. S bár időközben a Közgép csatát – azaz első fokon pert – nyert a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon, mégis a közbeszerzési hatóságnál a bírói döntés ellenére tiltólistán van. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) ugyanis fellebbezett, s a jelenlegi állás szerint nem kell megvárni a jogerős ítéletet, az építőipari cég enélkül is távol tartható a közbeszerzésektől.

Az országos közforgalmú kikötőt egyébként a kegyvesztett nagyvállalkozó érdekeltségei helyett végül Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester cége, a Mészáros és Mészáros Kft., illetve a vele dolgozó A-Híd Zrt.–Swietelsky Vasúttechnika Kft. párosa építheti meg közel 6,9 milliárd forintért.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.