British Airways: ha nincs megegyezés jövő héten is sztrájk lesz a cégnél
A társaság utaskísérői szombat óta sztrájkolnak a céggel folytatott bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt. A hétfői az utolsó sztrájknap, de az érdekképviselet a következő hétvégére újabb, ezúttal négynapos sztrájkot tervez, ha addig nem sikerül megállapodni.
A legnagyobb brit szakszervezet, a Unite, amely a BA több mint 13 ezer utaskísérőjéből 12 ezret képvisel és sztrájkjukat szervezi, a vasárnapi sztrájknap után közölte, hogy a cég legnagyobb bázisrepülőterén, a londoni Heathrow-n az aznap szolgálatra beosztott, ezernél több utaskísérőből kilenc jelentkezett munkára. A British Airways adatai szerint azonban a Heathrow-ról induló járatok légikísérőinek "legalább az 55 százaléka" felvette a munkát vasárnap.
A második legnagyobb londoni repülőtéren, a Gatwicken a légitársaság szerint a vasárnapi járatok légi kiszolgáló személyzetének 97 százaléka dolgozott. A BA közölte, hogy a vasárnapra repülőjeggyel bíró utasok 60 százaléka el tudott utazni célállomására.
A British Airways - amely a Malévval együtt a oneworld globális légi szövetség tagja - vasárnap a három budapesti járatpár közül egyet közlekedtetett, a másik kettőt törölték. A hétfő hajnalban érvényes sztrájkmenetrend szerint ez lesz a helyzet hétfőn is. A budapesti járatpárt a holland Transavia légitársaság üzemelteti a BA nevében, Boeing 737-es repülőgéppel.
A British Airways összesen 65 légitársaságtól bérelt repülőgépeket a sztrájknapokra, személyzettel együtt.
Becslések szerint a személyzettel ellátott repülőgépek bérlése a három napra hozzávetőleg 25 millió fontjába (7,5 milliárd forint) kerül a vállalatnak. A sztrájk okozta teljes kárt elemzők - a járatkieséseket is beleszámolva - 65 millió fontra (19 milliárd forintra) teszik.
A BA még egyik legádázabb riválisától, a "fapados" Ryanairtől is bérelt három repülőgépet. A sztrájk három napján a menetrend szerint összesen 1950 British Airways-járat közlekedne; ezek közül hivatalosan 1100-at töröltek.
A BA ugyanakkor kéri az utasokat, hogy rendszeresen ellenőrizzék járatukat, mert a munkára jelentkező utaskísérők vártnál nagyobb száma miatt több, korábban törölt járatot visszaállítottak a menetrendbe. A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, háromezret közülük részmunkaidős foglalkoztatásra helyezett át, és csökkentette a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát.
A szakszervezet szerint a cég ezzel munkaszerződéseket sértő módosításokat kényszerített az utaskísérői állományra, előzetes konzultáció nélkül. A British Airways vezetése azután kezdett drasztikus takarékossági programba, hogy a társaság eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt.
Ez azt jelenti, hogy a BA percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A decemberrel zárult negyedévről további 50 millió font adó előtti veszteséget jelentett a cég.