E-kereskedelem: van, amire kedvezően hat a recesszió

A gazdaságnak kevés olyan ágát tudjuk megnevezni, amely az elmúlt évek recessziója közepette is képes volt növekedni, azonban az internetes kereskedelem ezek közé tartozik. Idén 17-20 százalékos forgalombővülést várnak a kutatók az ágazattól.

Miközben Magyarországon összességében stagnál a kiskereskedelem, a boltok egyre nehezebben tudnak fennmaradni az évek óta tartó gazdasági válság közepette, az internetes kereskedelem kis túlzással, de szányal. A netes boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben meghaladta a 133 milliárdot, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszi ki. Idén az árbevétel 155-160 milliárd forint körül alakulhat, ami ha teljesül, akkor az a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 2,2 százalékát jelentené. Az értékesítés ezek alapján 2009-ről 2010-re 25 százalékkal emelkedett, és 2011-ben is további 17-20 százalékos bővülés várható – derül ki a GKIeNET felméréséből.

Az előbbi számok nem tartalmazzák az aukciós piacterek adatait, amelyek 2010-ben összesen 28-30 milliárd  forintos forgalmat bonyolítottak azon termékek értéke alapján, amire licitáltak. Ebből a pénzből egyébként elsősorban az értékesítési jutalék marad taz oldal tulajdonosainál, a többi pénz a regisztrált tagok között cserélt gazdát.

A legnagyobb internetes áruházak tavaly még komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták árbevételüket. Idén azonban összetettebb a helyzet, ugyanis az eddig nem igazán szorongatott nagyokat néhány új piaci szereplő zavarhatja meg: korábban nem látott módon növekszik az apróhirdetési, és a tematikus zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűsége. Szinte azt lehet mondani, ami nem található meg az aukciós oldalakon, az nincs is. Az új piaci trendekre reagálva a webáruházak 7-8 százaléka 2010-ben már apróhirdetési weboldalakon, 9-10 százaléka pedig aukciós site-okon keresztül is árulta termékeit, illetve reklámozza vállalkozását.

Emellett egy másik őrület is kezd kibontakozni, 2010 végétől egyre nagyobb teret hódít magának a bónuszos/kuponos vásárlás. Ebben a formában jellemzően szépségápolással, szórakozással, gasztronómiával, utazással, sporttal, élményekkel, wellnesszel, egészséggel és oktatással kapcsolatos szolgáltatásokat kínálnak, hatalmas akciókkal. Az 40-70 százalékos kedvezmények vélhetően olyan internetezőket is online vásárlásra csábít, akik korábban féltek ettől. Az így értékesített szolgáltatásokból származó online forgalom 2011-ben meg fogja haladni a 2 milliárd forintot - állítják a kutatók.

Ebben talán azért is bíznak, mert egyre többen használják a netet Magyarországon. Tavaly,az utolsó negyedévében a 14 évesnél idősebb lakosság 58 százaléka (4,9 millió fő) rendelkezett internet-hozzáféréssel, melyen belül 53 százalékot tett ki a naponta internetezők aránya, és 10 százalék alá csökkent az internetet egyáltalán nem használók aránya. A 14 éven felüli népesség 14 százaléka (1,2 millió fő) vásárolt már online, vagyis 2010-ben számottevően nőtt azok száma, akik már próbálták az interneten keresztüli vásárlást. A rendszeresen (havonta legalább 1 órát) internetezők 32 százaléka vásárolt már a világhálón.

A neten főleg ételt-italt, háztartási gépeket, könyvet, újságot, magazinokat, ruhát, számítástechnikai és szórakoztató elektronikai, műszaki cikkeket vesznek.

Egyre többen mernek az interneten vásárolni
Bernadett Szabó 2008.10.25. Digitális internetes vásárlás, elektronikus vásárlás, on-line vásárlás, online vásárlás, bankkártya, bankkártyás vásárlás, kereskedelem, bank, kártya, számítógép, net, internet,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.