Kőkemény bírság a Magyar Telekomnak és a Vodafone-nak

A két cég a reklámjaiban fényezte magát, de csúsztattak. A Versenyhivatal a Magyar Telekomot 100, a Vodafone-t 50 millió forintra büntette.

Súlyos bírságokat szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Vodafone-ra és a Magyar Telekomra, amiért mindkét cég becsapta a fogyasztóit a reklámjaival.

A GVH megállapította, hogy a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. (Vodafone) és a Magyar Telekom Nyrt. a mobilinternet-hálózatukat népszerűsítő reklámjaiban jogsértő összehasonlító reklámokat alkalmazott, saját, nem reprezentatív méréseire hivatkozva a saját mobilnet-szolgáltatásukat reklámozták a "leggyorsabbnak", illetve "legjobbnak".

A jogsértésért a Vodafone-t 50, míg a Magyar Telekomot 100 millió forint versenybírsággal sújtotta a GVH, amit a cégeknek 30 napon belül be kell fizetniük a GVH bírságszámlájára. 

A Vodafone 2010. december 1. és 2011. június 4. között hirdetéseiben saját mobil adathálózatára vonatkozóan kiemelt üzenetként fogalmazta meg, hogy az a „leggyorsabb” és a „legjobb mobil adathálózat”. A kampányokban megjelent reklámszövegek („Magyarország leggyorsabb mobil adathálózata”, „Nálunk böngészhetsz a leggyorsabban a hazai mobilszolgáltatók közül”) a fogyasztókban azt a benyomást kelthették, hogy a Vodafone (adat) hálózatában érhető el a legnagyobb le- és feltöltési, illetve webböngészési sebesség.

A Vodafone adathálózatának teljesítményére vonatkozó saját felmérése eredményeire alapozva hivatkozott erre, azonban a GVH vizsgálata feltárta, hogy a mérések nem reprezentálták a mobilinternet-szolgáltatás szempontjából lefedettnek tekinthető teljes területet.

A mérés alapján legfeljebb a magyarországi nagyvárosokban (Budapesten, Debrecenben, Győrött, Kecskeméten, Nyíregyházán, Pécsett, Szegeden és Székesfehérváron) irányadó helyzetre lehetett volna következtetéseket levonni, azonban a reklámok országszerte minden fogyasztónak szóltak.

A Magyar Telekom 2011. február 24. és 2011. március 31. között a mobil adathálózatát népszerűsítő kampányában „a leggyorsabb mobil adathálózat” és a „leggyorsabb szélessávú mobil adathálózat” üzeneteket emelte ki, ezzel azt közvetítette a fogyasztók felé, hogy ha a Magyar Telekom hálózatát használják, akkor mindig, minden esetben a leggyorsabb szolgáltatást vehetik igénybe.

Az állítások alapjául szolgáló mérések azonban csak a letöltésre és a feltöltésre vonatkoztak, nem vizsgálták a webböngészési sebességet, valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések és a webböngészés körében. Ennek megfelelően a hálózat sebességére általában utaló reklámállítás nem támasztható alá a mérés eredményeivel.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.