Bloggerekre hajt a BMW

Rohamtempóban alakulnak át az autóvásárlási szokások, egyre nagyobb szerephez jutnak ebben a „megmondóemberek” és az internet. Az olyan jelentős autógyártók, mint a BMW vagy a Mercedes-Benz egymást licitálják túl a véleményformálók kegyeiért vívott versenyben.

A lényeg: minél közvetlenebbül és minél hatékonyabban elérni azt a célközönséget, amelyet már nem a hagyományos médiából táplálkozik, újsághirdetésekkel és a tévéreklámokkal elvétve ha találkozik, ellenben a fél napját számítógép előtt, a világhálón lógva tölti el. Az autógyártók szerint ők a jövő vásárlói, őket kell válogatott és kifinomult módszerekkel becserkészni és magukhoz láncolni.

Az oldhatatlan érzelmi kötelék kialakítása a fogyasztó és az autógyártó között különösen a luxusmárkák esetében fontosak - mondta a Bloomberg kérdésére Stefan Bratzel, a Bergisch Gladbach-i Alkalmazott Tudományok Egyetemének igazgatója. Az internet a fiatal nemzedék felségterülete, s a úgynevezett Y-generáció most éri el azt az életkort és anyagi nívót, amikor luxusautó vásárlására vállalkozhat. Nem is csoda, hogy a meggyőző kampányok terepe az internetre tevődik át.

A BIA/Kelsey piackutató előrejelzése szerint az Egyesült Államokban 2016-ra 57 százalékkal 1,4 milliárd dollárra növekedhet az autógyártók on-line reklámköltése. Ez azt jelenti, hogy az on-line piacon elköltött minden hetedik „reklámdollár” az autógyártóktól származik majd. Az arányok szemléltetésére érdemes megjegyezni, hogy a teljes on-line reklámtorta csak egy 8,2 százalékos szelettel lesz addigra vastagabb.

A legintenzívebben és leghatékonyabban a BMW használja a webet, a Mercedes, az Audi és az évtized végéig szeretné befogni a münchenieket. A BMW 1-es szériájának nagy teljesítményű M-es kupé változata iránti vágyat eleve az interneten keltette fel a vásárlókban.

Az erre a modellre leadott megrendelések miatt a gyártási kapacitás 68 százalékkal, évi 2500-ról 4300-ra nőtt, noha a sportos modell az amúgy sem fapados utcai változatnál 84 százalékkal drágább, azaz 51,5 ezer euró az alapára. Ebből szűken két „normál” BMW-re is futná. Az internetes kampányt 2011 májusában indították azzal az öt videóklippel, amelyeket a YouTube portálra töltöttek fel, biztató blogbejegyzésekkel fűszerezve.

Üzenet célba ért, ezt igazolja, hogy a 3,1 millió letöltőből húszezren kapcsolatba is léptek a BMW helyi dílerrel. A videók olyan jól sikerültek, hogy felkeltették a nézőkben az „akaromeztazautót-érzést” - mondta Florian Resinger, a BMW közösségi médiakapcsolatokért felelős igazgatója, aki az eddigi egyik legjobb marketingkampányukként értékelte a M 1-es piaci bevezetését.

A kampány költségét Resinger nem árulta el, azt viszont igen, hogy a hozadék oldalon 88 millió euró szerepel. A reménybeli BMW vásárlót a magas jövedelem, a magas végzettség és az intenzív internethasználat jellemzi. Ők továbbra is számíthatnak az on-line megkeresésekre, hiszen a BMW hazai pályán is erősíteni fog.

Még az idén megtriplázza, 1,3 millió euróra növeli németországi on-line reklámkeretét, miközben a Nielsen adatai szerint az Audi ugyanitt 3,3, a Mercedes pedig 3,7 millió eurót költ. Ezek az összegek ma még eltörpülnek a tévéköltések mellett. A Mercedes-Benz 12,3, az Audi 10,3 millióért reklámozza termékeit a különböző tévécsatornákon, szemben a 3,5 milliót költő bajorokkal.

Az internet komoly visszajelző fórumként is funkcionál. A blogbejegyzések kiértékelésével és a tanácsok megfogadásával hatalmas (és költséges) bukásokat lehet elkerülni. A Bloomberg emlékeztet a márciusi genfi autókiállításon bemutatott Bentley városi terepjáróra, amelyet koncepcióként tártak a nagyközönség elé. A kritika lesújtó volt, a Volkswagen-csoporthoz tartozó Bentley sportautógyártó a bloggerek véleményét figyelembe véve folytatta a modell továbbfejlesztését.

Az internetes szakújságírók véleményformáló erejével az autógyártók is tisztában vannak, ezért meg is becsülik őket. A kiváltságosak klubjának tagjai rendszeres résztvevői az egzotikus tájakra szervezett tesztvezetéseknek, amelyekről be is számolnak olvasóiknak.

A szigorúan szakmai szemmel mért kritika alapkövetelmény a bloggerek hitelességének megőrzéséhez. A bloggerek a világ legnagyobb autópiacán, Kínában is érvényesülnek, ott a vásárlók 60 százalékát tudják elérni az interneten és véleményükkel „jó irányba” terelni őket. Szakértők szerint már csak ezért is megállíthatatlan az internet szerepének erősödése az autókereskedelemben.

Én így szeretem. Nyikolaj Davigyenkó a BMW Open tenisztorna tavalyi győzteseként kapott BMW 1-sel
Nikolay Davydenko from Russia reacts after winning a BMW 1 after defeating Florian Mayer from Germany in the final of ATP tennis tournament "BMW Open" in Munich May 1, 2011. REUTERS/Michael Dalder (GERMANY - Tags: SPORT TENNIS IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.