Kalauz kommandó! Bliccelők kontra MÁV: eddig egy null a potyázóknak

Feladja a peronkapukat a MÁV-Start: az utolsó jegyellenőröket november 7-én vonják vissza a budapesti fejpályaudvarokról. A taktikai visszavonulás után a személyszállító vasút "kommandói" a vonatok fedélzetén csapnak le az évente milliárdos károkat okozó bliccelőkre.

Csatát vesztett a MÁV-Start a bliccelőkkel szemben. Az állami vasút személyszállító cége a fővárosi nagy fejpályaudvarokon, a Keletiben, a Nyugatiban, és a Déliben felállított peronkapuknál próbált megálljt parancsolni az érvényes menetjegy vagy bérlet nélkül utazók áradatának.

Nem sikerült. Állásait a nehéz pénzügyi helyzetben lévő cég nem tudja tovább tartani: a társaság visszavonulását közleményben jelentette be.

November 7-én az utolsó budapesti pályaudvari ellenőrző pontokról is kivonja ellenőreit a MÁV-Start. Hivatalosan azért, mert kiderült: "a menetjegyek, bérletek érvényességének megtekintése jelentős, egyidejű utasáramlat mellett nehézséget okoz." De a vasútnál elismerték azt is, hogy a Budapest Bérletek sokfélesége egyre nehezebb helyzetbe hozta ellenőreiket. Fellépésük hatékonyságát pedig intézkedési jogosultságuk hiánya is csökkentette. Korlátozott lehetőségeikkel "az idő előrehaladtával egyre több tudatosan bliccelő utas élt vissza." A veszteség évente több milliárd forint.

A peronkapus ellenőrzések leállítását lehetővé teszi, hogy a beléptető rendszer üzemeltetési szerződése egy év után, november 7-én lejár. A "rendelkezésre álló anyagi források hatékonyabb felhasználása érdekében" új közbeszerzési eljárást az ellenőrzésre már nem írnak ki. Igaz, a kiépített beléptető infrastruktúra a helyén marad. A terv az, hogy felhasználásukkal a vasutasok alkalomszerű akciókkal zavarják majd meg a bliccelőket - és feltehetőleg velük együtt az összes utast.  

A MÁV-Start vezérkara úgy számol: a peronkapus ellenőrzések leállításával 150 millió forintot megspórolnak. Ez pedig új eszközök csatasorba állítását teszi lehetővé. Remélik, hogy soraik rendezése és a megtakarítás hatékony felhasználása meghozza majd gyümölcsét. Intézkedéseiktől éves szinten nagyságrendileg 300 millió forint bevételnövekedést várnak.

Annyi mindenesetre biztosnak látszik, hogy a MÁV-Start visszavonulásának árát a szabályosan utazók is megfizetik majd. A társaság felszabaduló erőit elsőként a blicceléssel leginkább fertőzött budapesti elővárosi közlekedésben veti be. Itt közlekedő vonatai fedélzetén több mint ötven fővel növelik a jegyvizsgálók számát.

A legnagyobb eredményt azonban feltehetőleg a "kalauz kommandók" bevetésétől várják. A jegyvizsgálók egyszerre vonatra szálló, nagy létszámú csapatainak megjelenésére a tervek szerint az utazók "a nap bármely szakában, bármely elővárosi vasútvonalon" számíthatnak. A rajtaütésszerű csoportos ellenőrzések során a kalauzok az összes utas jegyét, bérletét ellenőrzik majd. Seregeikkel szemben a jogosulatlanul utazóknak esélyük sem marad. Amit a MÁV-Startnál úgy fogalmaztak meg: "a több jegyvizsgáló együttes fellépése kiemelt hatékonysággal bír a tudatosan bliccelők együttműködésének elérése érdekében."

A vasútnál azt remélik, hogy intézkedéseik hatással lesznek a menetjegyváltási hajlandóságra, és csökken a bliccelés mértéke. De ígérik azt is: pontosabbak lesznek a vasúttársaság tényleges utazási információi a vonatok igénybevételéről, ami elengedhetetlen a szerelvények utasforgalomhoz illeszkedő összeállításához.

Más kérdés, hogy a MÁV-Start szerint még csúcsidőben, a vonatok száz százalék feletti telítettsége esetén is teljes ellenőrzés valójában milyen eredményt hoz majd. Feltételezhető ugyanis, hogy a bliccelők nem hagyják majd válasz nélkül a vasút lépéseit. A jegyvizsgálók szigorú fellépése pedig nem feltétlenül jár majd együtt az utaselégedettség várt javulásával.

Menetrendváltó mindenszentek

Változtat menetrendjén mindenszentek ünnepére a MÁV-Start. A társaság közlése szerint október 30-án, vasárnap ünnepnapi rend szerint indulnak a vonatok. Október 31-én, hétfőn pihenőnap lesz, így a vasútnál is az ünnepi menetrend lesz érvényben. November 1-én, kedden a rendesen vasárnap közlekedő szerelvények szállítják az utasokat. November 4-én, pénteken nem a hét utolsó munkanapjának megfelelő, de munkanapi járatrend lesz érvényben. A MÁV-Start naptárában november 5-én, szombaton lesz péntek. A rend november 6-án áll vissza vasútnál.

A vonat továbbsuhan, és ebben az esetben nem is marad utána semmi. A MÁV szerelvényeinek hatoda nem piszkít maga alá
Móricz Simon 2011.03.25. Digitális 2011. március 25. Kelenföldi pályaudvar. Vasút, vonat. Fotó: Móricz Simon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.