Biztosítási gátak árvíz ellen
Egyre nagyobb terület áll víz alatt az országban, s ezzel arányosan nő azoknak a zónáknak is a száma, melyeken nem szívesen, vagy egyáltalán nem kötnek árvíz elleni biztosítást a pénzügyi szolgáltatók. Némelyik biztosítónak a különösen kockázatos övezetekről feketelistának is nevezhető, postai irányítószámok alapján összeállított kimutatása van, s közülük egyre többen tagadják meg a veszélyeztetett ingatlanok árvíz elleni biztosítását – közölte a Népszabadsággal Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz cég kommunikációs vezetője.
A 25 biztosítóval kapcsolatban álló alkuszcég tapasztalatai szerint vályogházakra még ennél is nehezebb, szinte lehetetlen árvíz ellen szerződni, vagy ha mégis vállalja valamelyik biztosító – ilyen például az Aegon –, csak alapos előzetes szemle után, a nagyon jó állapotú épületek jöhetnek szóba. Németh szerint egyértelmű, hogy a biztosítók is egyre jobban félnek az árvíztől, s különféle kitételekkel igyekeznek minimálisra csökkenteni a kifizetési kockázatot.
Az egyik új „találmány” az UNION-Kandalló Otthonbiztosítási ajánlatának záradékában található. Eszerint „a biztosító az árvízkockázatra a szerződés hatályba lépésétől számított 15 nap várakozási időt köt ki, ez alatt az idő alatt a biztosítás árvíz kockázatra nem terjed ki”. Vagyis, az új ügyfelek egyetlen fillér kártérítést sem kapnak, ha a záradékban meghatározott moratórium alatt önti el ingatlanjukat az árvíz – hívja fel a figyelmet az új szigorításra a szakértő.
Németh szerint elképzelhető, hogy az évről évre emelkedő árvízi káresetek miatt, és az ilyenkor szokásos ügyfélroham ellen, no meg saját pénze védelmében egyre több biztosító épít majd hasonló gátat az ajánlataiba. Ez a kitétel is erősíti a biztosítási körökben réginek számító igazságot, miszerint a biztosítást késő akkor megkötni, amikor szükség lenne rá. A szakértő ezért azt tanácsolja, hogy a veszélyeztetett területen élők mielőbb kössék meg a biztosítást, nehogy kicsússzanak az időből.
Németh Péter ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy a régi ügyfelek sem érezhetik teljes biztonságban magukat, ha elhanyagolták, s időnként nem újították meg az ingósaik aktuális értékét követő módon a szerződésüket. Az elhanyagolt biztosítások tulajdonosait keserű csalódás érheti a kártalanításkor, mert a kifizetett összeg messze elmaradhat a valós értéktől még akkor is, ha a biztosítók általában mérsékelten követik áraikkal az értéknövekedést.