Biztonság napi ötven forintért
Elkezdődött az év balesetek szempontjából legveszélyesebb időszaka, a nyári szünet. Évekre visszamenő tapasztalat, hogy júliusban és augusztusban megemelkedik a közúti balesetek száma. A rendőrségi statisztikák szerint már az év első négy hónapjában 5078 ember sérült meg összesen 3807 közúti balesetben. A nyár sajnálatosan hasonló számú balesetet hoz – ám mindössze két hónap alatt.
Sokan nem tudják, milyen alacsony díjjal tudjuk magunkat kiemelkedően magas kifizetésekre és szolgáltatásokra biztosítani - mondja Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. alkusz üzletág igazgatója. Évi 15-29 ezer forint közötti sávban mozognak a némileg eltérő kockázatú balesetbiztosítások. Ez annyit jelent, hogy napi 50 forintért már a legfontosabb vészhelyzetekre fizet a biztosító (baleseti halál, rokkantság, munkaképtelenség, műtéti térítés).
Ennek ellenére e szolgáltatás nem kifejezetten népszerű itthon. A Magyar Biztosítók Szövetsége adatai szerint mindössze 656 ezer magyarnak van valamilyen önálló, bővebb szolgáltatási skálát tartalmazó balesetbiztosítása. Az érdektelenség oka lehet, hogy sokan összekeverik az utasbiztosítással, hiszen utóbbihoz kiegészítésként jár az előbbi. A PBA által megkérdezettek 80 százaléka nem tudta, hogy önállóan is létezik balesetbiztosítás.
Pedig a kiegészítőként kötött biztosítások egy-két élethelyzetre adnak csak megoldást. Ahhoz, hogy teljes védelemben legyen részünk a balesetekkel szemben, egyéni igényeinkhez igazított csomagot kell választanunk, vagy a szolgáltatási tábla alapján összeválogatjuk azokat a kockázatokat, amelyeket balesetbiztosítással akarunk lefedni” – magyarázza Vass Gábor. Ráadásul utasbiztosítást belföldre nem is köthetünk, csak külföldi útra.
A PBA Biztosítási Alkusz adatai szerint leggyakrabban baleseti halál és baleseti munkaképesség-csökkenés esetéről akarnak gondoskodni az emberek. Különös módon e szolgáltatást itthon gyakrabban igénylik lakás- és életbiztosítás, mint a gépjármű-biztosítások mellé. Pedig az autó az igazi veszélyes üzem: a már említett rendőrségi statisztika szerint a balesetek 63 százalékát a személygépjárművek vezetői okozzák.
Sokan azért nem kérik külön a balesetbiztosítást, mert azt gondolják, hogy a bankkártyájuk mellé ajándékba kapott biztosítással már a baleseti kockázatukat megoldották. Vass Gábor szerint azonban célszerű megnézni a biztosítási összegeket, mert lehet, hogy nem fedik le elégséges módon az igényeinket. Az, hogy a bankkártyánk mellett van biztosításunk, vagy a lakásbiztosításunkban kértünk ilyen jellegű szolgáltatást is, még nem jelenti azt, hogy a balesetekkor teljesen biztosítva vagyunk.
Sokan keverik az utasbiztosításokat a balesetbiztosításokkal, pedig fontos alapvető különbségek vannak a két termék között. Az utasbiztosítás ugyanis olyan, betegbiztosítási szolgáltatásokat is tartalmazó kombinált termék, amelyet a külföldre utazók részére fejlesztettek ki. Az utasbiztosítási szerződés egyszeri díjas, a biztosítási díjat azonnal, egy összegben kell megfizetni. A biztosító által kiállított kötvény érvényessége az előre meghatározott utazási időtartamhoz igazodik. Belföldre azonban nem lehet utasbiztosítást kötni, csak külföldre.
Ezzel szemben a balesetbiztosítás esetén a szerződő a díjat nem egy összegben előre fizeti (bár ilyen termék is van), hanem a szerződésben vállalt ütemezés szerint. Általában előre meghatározott biztosítási összeget utalnak át egy káresemény kapcsán. Személyre szabhatóvá válik, ha nemcsak a baleseti alapkockázatokat fedjük le a szerződésünkkel, hanem gondolunk egy esetleges műtéthez kapcsolódó költségtérítésre, kórházban töltött napok utáni térítésre is.