Bizonytalan az Opel jövője

Az amerikai General Motors autógyár arra hajlik, hogy ejti európai részlege, a német Opel német kormány támogatta megmentési tervét, és az erről szóló tárgyalások jelenleg kudarccal fenyegetnek, ezt jelentette a londoni Financial Times kedden.

Az amerikai autógyár vezetői és tanácsadóik most más forgatókönyvet tanulmányoznak, eszerint azt tervezik, hogy  felhajtanak mintegy 3 milliárd eurónyi új tőkét az Opel és a hozzá  tartozó brit Vauxhall számára az amerikai kormánytól és európai  kormányoktól, köztük a brit és a spanyol kormánytól, írta a brit lap.

A General Motors ejti az Opel megmentésének német kormány támogatta tervét
The logos of German carmaker Opel are pictured in Berlin August 25, 2009. The German government sought to calm a growing transatlantic row over the fate of carmaker Opel as unions threatened "spectacular measures" to force a decision by U.S. parent General Motors. Negotiations over Opel, which GM is selling as part of a government-orchestrated restructuring, have dragged on for months, fuelling anger among its 50,000 European workers, half of which are in Germany. REUTERS/Pawel Kopczynski (GERMANY TRANSPORT)

A párizsi Les Échos kedd reggel úgy tudta, részben az amerikai  The Wall Street Journal értesüléseit idézve, hogy ily módon a  General Motors megtarthatná és átszervezhetné az Opelt. Erről a  lehetőségről már a legközelebbi, szeptember eleji értekezletén  tárgyal az amerikai cég igazgatótanácsa, írta a francia gazdasági  lap.

A Reuters érdeklődésére a General Motorsnál nem kommentálták  ezeket az értesüléseket kedd reggel. A hírügynökség értesülése  szerint még egy másik lehetőséget is vizsgál a General Motors:  eszerint az Opel vagyonát Kínában adnák el vagy zálogosítanák el.

Előzőleg, hétfőn az Opel szakszervezeti vezetője felszólította a  General Motors vezetését, hogy a héten válassza ki, kinek adja el az  Opel AG-t. Klaus Franz "látványos lépéseket" helyezett kilátásba, ha  a GM nem dönt. A német kormány a tárgyalások sikere érdekében  nyugalomra intett.

Ulrich Wilhelm, a német kancellár szóvivője hétfőn azt mondta,  minden félnek az az érdeke, hogy a tárgyalások jó hangulatban  teljenek, ezért fontos megőrizni a nyugalmat. Hozzátette: meg tudja  érteni a szakszervezet álláspontját, hogy minél hamarabb döntésre  kellene jutni, a kérdés azonban összetett.
A német kormány meghívta a GM képviselőit, hogy a héten  tárgyaljanak tovább az Opel eladásáról, de nem bízik a gyors  megállapodásban. Az amerikai kormány is kész tárgyalni a német  partnerekkel, de a végső döntés a GM kezében van.

Augusztus 13-án az amerikai eladó és a kanadai-orosz vevőjelölt  már azt közölte, hogy aláírásra kész szerződéstervezetet dolgozott  ki a General Motors (GM) és a konzorcium vezetője, a kanadai Magna  alkatrészgyártó az Opel autógyár átvételéről. A német kormány ezt a  megoldást támogatja, mert ez kímélné legjobban a munkahelyeket.  Bármilyen megoldáshoz kell az Opel-vagyont kezelő társaság áldása  is, ez utóbbiban pedig fele-fele arányban foglalnak helyet a  jelenlegi anyavállalat és a német kormány képviselői. A német  kormány érdekeltsége igen nagy az után, hogy eddig már 1,5 milliárd  euró áthidaló kölcsönt adott az Opelnek.

Korábbi hírek szerint az autóipari beszállító Magna és partnere,  az orosz Sberbank 4,5 milliárd euró német állami garanciavállalás  mellett szállna be az új GM Europe társaságba, amely a német Opelt  és a brit Vauxhall autógyárat foglalná magába. A GM-é maradna 35  százalék, a Sberbank is 35 százalékos tulajdonrészt szerezne, a  Magna 20 százalékot, a fennmaradó 10 százalék pedig az  Opel-dolgozókhoz kerülne. Az Opel négy németországi gyárából egyet  sem zárnának be, de 2500 fővel csökkentenék a létszámot, további  8500 embert pedig a Németországon kívüli Opel-érdekeltségektől  bocsátanának el. Az új Opel elsősorban az orosz piacot venné célba,  a középtávú cél 20 százalékos részesedés megszerzése lenne.

A másik pályázó az RHJ belga pénzügyi befektető.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.