Bizonytalan az Opel jövője
Az amerikai autógyár vezetői és tanácsadóik most más forgatókönyvet tanulmányoznak, eszerint azt tervezik, hogy felhajtanak mintegy 3 milliárd eurónyi új tőkét az Opel és a hozzá tartozó brit Vauxhall számára az amerikai kormánytól és európai kormányoktól, köztük a brit és a spanyol kormánytól, írta a brit lap.
A párizsi Les Échos kedd reggel úgy tudta, részben az amerikai The Wall Street Journal értesüléseit idézve, hogy ily módon a General Motors megtarthatná és átszervezhetné az Opelt. Erről a lehetőségről már a legközelebbi, szeptember eleji értekezletén tárgyal az amerikai cég igazgatótanácsa, írta a francia gazdasági lap.
A Reuters érdeklődésére a General Motorsnál nem kommentálták ezeket az értesüléseket kedd reggel. A hírügynökség értesülése szerint még egy másik lehetőséget is vizsgál a General Motors: eszerint az Opel vagyonát Kínában adnák el vagy zálogosítanák el.
Előzőleg, hétfőn az Opel szakszervezeti vezetője felszólította a General Motors vezetését, hogy a héten válassza ki, kinek adja el az Opel AG-t. Klaus Franz "látványos lépéseket" helyezett kilátásba, ha a GM nem dönt. A német kormány a tárgyalások sikere érdekében nyugalomra intett.
Ulrich Wilhelm, a német kancellár szóvivője hétfőn azt mondta, minden félnek az az érdeke, hogy a tárgyalások jó hangulatban teljenek, ezért fontos megőrizni a nyugalmat. Hozzátette: meg tudja érteni a szakszervezet álláspontját, hogy minél hamarabb döntésre kellene jutni, a kérdés azonban összetett.
A német kormány meghívta a GM képviselőit, hogy a héten tárgyaljanak tovább az Opel eladásáról, de nem bízik a gyors megállapodásban. Az amerikai kormány is kész tárgyalni a német partnerekkel, de a végső döntés a GM kezében van.
Augusztus 13-án az amerikai eladó és a kanadai-orosz vevőjelölt már azt közölte, hogy aláírásra kész szerződéstervezetet dolgozott ki a General Motors (GM) és a konzorcium vezetője, a kanadai Magna alkatrészgyártó az Opel autógyár átvételéről. A német kormány ezt a megoldást támogatja, mert ez kímélné legjobban a munkahelyeket. Bármilyen megoldáshoz kell az Opel-vagyont kezelő társaság áldása is, ez utóbbiban pedig fele-fele arányban foglalnak helyet a jelenlegi anyavállalat és a német kormány képviselői. A német kormány érdekeltsége igen nagy az után, hogy eddig már 1,5 milliárd euró áthidaló kölcsönt adott az Opelnek.
Korábbi hírek szerint az autóipari beszállító Magna és partnere, az orosz Sberbank 4,5 milliárd euró német állami garanciavállalás mellett szállna be az új GM Europe társaságba, amely a német Opelt és a brit Vauxhall autógyárat foglalná magába. A GM-é maradna 35 százalék, a Sberbank is 35 százalékos tulajdonrészt szerezne, a Magna 20 százalékot, a fennmaradó 10 százalék pedig az Opel-dolgozókhoz kerülne. Az Opel négy németországi gyárából egyet sem zárnának be, de 2500 fővel csökkentenék a létszámot, további 8500 embert pedig a Németországon kívüli Opel-érdekeltségektől bocsátanának el. Az új Opel elsősorban az orosz piacot venné célba, a középtávú cél 20 százalékos részesedés megszerzése lenne.
A másik pályázó az RHJ belga pénzügyi befektető.