Birtoklási vágy helyett környezettudatosság

Át kell formálni az autóhasználatot, és a birtoklási vágy helyett a környezettudatosságot kell erősíteni, nagyjából ez a lényege a megosztásra épülő járműparknak, mely rugalmasabb a tartós bérletnél és olcsóbb, mint a saját kocsi.

Európában először 1948–ban, Svájcban, majd Németországban indult autómegosztó szolgáltatás, melyet nemzetközi tapasztalatok szerint tipikusan napi 2-4 órára és 20-30 kilométerre vesznek igénybe az ügyfelek. Olcsóbb, mint a saját, rugalmasabb, mint a bérautó, így jelentette be működését a magyar tulajdonosok által alapított cég vezetője, Ilosvai Péter, az Avalon vezérigazgatója. A carsharing rendszerrel 10 százaléknyi autót lehet megspórolni, használójától nem igényel beruházást, és működési költségét is csökkenti. A rendszer használója a tömegközlekedéssel kombinálva élhet az autóhasználat előnyeivel anélkül, hogy fenntartási költségek terhelnék. Jó megoldás a kevésbé tehetős kisvállalkozásnak, melynek nincs pénze autóvásárlásra, de tevékenységéhez alkalmanként nélkülözhetetlen a logisztikai háttér.

Az ügyfélnek először regisztrálnia kell, majd a foglalási rendszerben választhat különböző kategóriájú autókból, majd a kijelölt helyen várakozót smart kártyával nyithatja, és kódjának beütésével már indulhat is. Mobiltelefonról is lehet foglalni, a használati időt a nonstop ügyelő call centeren keresztül lehet hosszabbítani. Tankolás a listán jelölt kutaknál, a kocsihoz tartozó kártyával, vagy számlára, amit a cég megtérít. A használat végén a kijelölt parkolóba kell visszavinni az autót.

Az innovatív, szemléletformáló szolgáltatás magyarországi bevezetésére hozott létre stratégiai partnerséget az Opel Magyarország és az Avalon Car(e) Services. A járműpark első lépcsőben ötven Opelből áll. Konc Gábor, a márka magyarországi vezetője szerint a carsharing is egy példa a fenntarthatóságra, a jövő közlekedési formájára. A kínálatban jelenleg Corsa, Astra, Astra Caravan, Insignia szolgál, de később tervezik villanyautó beállítását is.

Az Infopark a bázis, de tervezik több budapesti telephely megnyitását is, tehát egyelőre egyetlen fix helyes koncepcióval indulnak, de a hálózat bővítésének csak a budapesti helyhiány szab határt. Egy kisautó egyórás bérleti díja nappal 510 forint, éjszaka 190 Ft, erre jön még a nappal közel 200 forintos, éjszaka a 80 forintos kilométerdíj. Ez bruttó ár, amiben az üzemanyag és biztosítás, szerviz, valamint az évszaknak megfelelő abroncshasználat is benne van. A cég számításai szerint a szolgáltatás díját úgy határozták meg, hogy évi 10-12 ezer kilométerig gazdaságosabb legyen, mint egy saját tulajdonú autó.

 

Bárki beszállhat

Az Opel anyacége, a General Motors az USA-ban 2011 őszén állapodott meg a San Franciscó-i központú RelayRides céggel, melynél magánszemélyek is beadhatják a közösbe saját autóikat, amiért pénzt kapnak. A működtetést a GM tulajdonában lévő OnStar kommunikációs rendszer segíti, ez nemcsak távnyitja az autókat, de automatikus segélyhívásra is alkalmas, akár baleset, akár műszaki hiba esetén.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.